روسیه فروش نفت را به کشورهایی که سقف قیمت برای هر بشکه تعیین کرده‌اند ممنوع می‌کند

تانکر نفت در یکی از بنادر روسیه
تانکر نفت در یکی از بنادر روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گروه هفت به همراه استرالیا اوایل ماه دسامبر سقف قیمت هر بشکه نفت روسیه را ۶۰ دلار تعیین کرده بودند.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه فرمانی را امضاء کرد که براساس آن فروش نفت به کشورهایی که برای قیمت نفت روسیه سقف تعیین می‌کنند ممنوع می‌شود. 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گروه هفت به همراه استرالیا اوایل ماه دسامبر سقف قیمت هر بشکه نفت روسیه را ۶۰ دلار تعیین کرده بودند.

در بخشی از فرمانی که به امضای رئیس‌جمهوری روسیه رسیده آمده است: «تحویل نفت و فرآورده‌ای نفتی روسیه به شخصیت‌های حقیقی خارجی و اشخاص دیگر در صورتی که سقف قیمت تعیین کرده باشند ممنوع است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دوره محدودیت وضع شده از طرف مسکو پنج ماه یعنی از روز اول فوریه تا روز اول ژوئیه سال ۲۰۲۳ خواهد بود. بنا به فرمان صادر شده تنها به تصمیم شخص ولادیمیر پوتین امکان در نظر گرفتن استثناء در فروش نفت به یک یا چند کشوری که سقف قیمت برای نفت روسیه تعیین کرده‌اند وجود خواهد داشت. 

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، اعضای گروه هفت و استرالیا با تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای هر بشکه نفت روسیه در نظر دارند تا این کشور را همزمان با ادامه جنگ اوکراین از کسب درآمد بیشتر از راه فروش نفت محروم کنند. 

تحلیلگران بر این باور هستند که تعیین سقف قیمت برای خرید نفت از روسیه با توجه به قیمت کنونی نفت این کشور (حدود ۶۵ دلار برای هر بشکه) تاثیر اقتصادی محدودی برای مسکو خواهد داشت. در همین راستا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از «موضع‌گیری ضعیف» کشورهای غربی در برابر روسیه انتقاد کرده بود. 

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۹ دسامبر تهدید کرده بود که مسکو «در صورت نیاز» سطح تولید نفت خود را «کاهش» خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تعیین قیمت خرید نفت روسیه توسط جی ۷ و اروپا اجرایی شد؛ «سقف ۶۰ دلاری را که نمی‌شود گفت تصمیم جدی»

مسیرگشایی در قطب شمال برای صادرات نفت؛ روسیه با نفتکش یخ‌شکن به استقبال خریداران آسیایی می‌رود

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم