پوتین: روسیه آماده مذاکره با طرفین درگیر در جنگ اوکراین است

بازدید پوتین از تسلیحات نظامی روسیه
بازدید پوتین از تسلیحات نظامی روسیه Copyright AP/Sputnik
Copyright AP/Sputnik
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پوتین در این مصاحبه روسیه را «کشوری بی‌همتا» با «مردمی بی‌مانند» خواند و گفت:«۹۹.۹ درصد شهروندان ما، مردم ما، حاضرند همه چیز خود را فدای منافع سرزمین مادری کنند و این موضوع برای من غریب نیست.»

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۲۵ دسامبر از تلویزیون ملی این کشور پخش شد گفت که مسکو آماده مذاکره با طرفین درگیر در جنگ اوکراین است اما کی‌یف و حامیان غربی آن حاضر به گفتگو نیستند.

حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی که مرگبارترین جنگ در اروپا پس از جنگ جهانی دوم را رقم زد به بزرگترین رویارویی مسکو با غرب پس از بحرام موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ تبدیل شده است.

کاخ کرملین می‌گوید تا زمانی که تمامی اهداف تعیین شده‌اش تحقق یابد خواهد جنگید. کی‌یف اما می‌گوید تا زمانی که آخرین سرباز روس از خاک اوکراین و نیز شبه‌جزیره کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک خود کرد، خارج نشود، از پای نخواهد نشست.

ویلیام برنز، رئیس سازما سیا، در مصاحبه‌ای در ماه جاری با بیان این که تمامی درگیری‌ها با مذاکره پایان می‌یابند افزود که روسیه هنوز در پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره جدی نیست. کی‌یف نیز می‌گوید این روسیه است که حاضر به مذاکره نیست.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین اخیرا در توییتی نوشت: «روسیه یک تنه به اوکراین حمله کرد و شهروندان را می‌کشد. روسیه خواهان مذاکره نیست و مسئولیت گریزی می‌کند.»

پوتین می‌گوید گزینه و راه دیگری نیست

رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه خود که از شبکه «راسیا ۱» پخش شد گفت که روسیه در جنگ اوکراین «مسیری درست» عمل می‌کند چرا که غرب به رهبری آمریکا درصدد فروپاشاندن روسیه بوده است. واشنگتن اتهام توطئه برای فروپاشی روسیه را رد می‌کند.

وی گفت: «باور دارم که ما درست عمل می‌کنیم، ما از منافع ملی، منافع شهروندان و مردم خود دفاع می‌کنیم. ما هیچ گزینه دیگری بجز حافظت از شهروندانمان نداریم.»

پوتین در جواب این سوال که آیا مناقشه ژئوپلیتیک با غرب به سطح خطرناکی نزدیک می‌شود گفت:«فکر نمی‌کنم، خیلی خطرناک نیست.»

وی همچنین گفت این غرب بود که تخم مناقشه در اوکراین را در انقلاب سال ۲۰۱۴ میلادی و با برافکندن رئیس جمهوری حامی روسیه کاشت.

روسیه بعد از تظاهرات و انقلاب موسوم به «میدان» شبه جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین جنگ علیه دولت مرکزی مستقر در کی‌یف را آغاز کردند.

ولادیمیر پوتین در بخش دیگری از سخنانش گفت:«در حقیقت اصلی‌ترین موضوع این است که سیاست مخالفان ژئوپلیتیک ما بر پاره کردن روسیه، روسیه تاریخی متمرکز شده است.» 

آقای پوتین معتقد است که غرب از سال ۱۹۹۱ میلادی، سالی که اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید، درصدد نابود کردن روسیه است.

کی‌یف و متحدان غربی آن اما می‌گویند جنگی که پوتین به راه انداخته و تصرف اراضی به شیوه امپراطوری‌های سابق که باعث رنج و مرگ در سراسر اوکراین شده است، امروزه توجیه‌پذیر نیست.

پوتین در این مصاحبه روسیه را «کشوری بی‌همتا» با «مردمی بی‌مانند» خواند و گفت:«۹۹.۹ درصد شهروندان ما، مردم ما، حاضرند همه چیز خود را فدای منافع سرزمین مادری کنند و این موضوع برای من غریب نیست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا در پی تشکیل دادگاه بین‌المللی برای بررسی جرایم و جنایات روسیه در اوکراین است

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟

واکنش مسکو به کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: جنگ ترکیبی آمریکا تحقیری به سبک ویتنام به دنبال دارد