مراکش پس از موفقیت در جام جهانی قطر به دنبال دستاوردهایی در عرصه دیپلماسی است

 استقبال از بازیکنان تیم ملی فوتبال مراکش در رژه بازگشت به خانه در مرکز رباط؛ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲
استقبال از بازیکنان تیم ملی فوتبال مراکش در رژه بازگشت به خانه در مرکز رباط؛ ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراکش پس از موفقیت تیم ملی فوتبال این کشور در جام جهانی قطر امیدوار است تا بتواند با گسترش روابط دیپلماتیک خود نفوذش را گسترش دهد و بدین وسیله بین وجهه خود در میان اعراب را که پس از عادی‌سازی روابطش با اسرائیل آسیب دیده بود ترمیم کند.

آگهی

مراکش پس از موفقیت تیم ملی فوتبال این کشور در جام جهانی قطر امیدوار است تا بتواند با گسترش روابط دیپلماتیک خود نفوذش را گسترش دهد و بدین وسیله بین وجهه خود در میان اعراب را که پس از عادی‌سازی روابطش با اسرائیل آسیب دیده بود ترمیم کند.

تیم ملی فوتبال مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲ با حذف تیم‌های قدرتمندی مانند اسپانیا و پرتغال موفق شد تا به مرحله نیمه نهایی راه یابد. 

مراکش از جمله کشورهایی بود که در آخرین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضاء کرد. 

مراکش و ارتباط با آرمان‌های فلسطینی

تیم ملی مراکش به عنوان نخستین تیم عرب و آفریقایی راه‌یافته به فینال جام‌جهانی، حمایت های زیادی را برانگیخت و محبوبیت آن‌ها باعث شد تا میلیون‌ها بیننده‌ی تلویزیونی به صورت زنده در سراسر جهان شاهد بازیکنان این تیم و حامیانی باشند که پرچم فلسطین را در پی پیروزی های پیاپی مراکش به اهتزاز درمی‌آوردند.

این به نوبه‌ی خود یک کودتای دیپلماتیک برای مراکش علیه رقیب اصلی و همسایه خود یعنی الجزایر بود. الجزایر دهه‌ها خود را قهرمان اصلی آرمان‌های فلسطین در شمال آفریقا می‌دانست. همین دو سال پیش بود که مراکش با برقراری مجدد روابط خود با اسرائیل انتقادهایی را در سراسر جهان عرب برانگیخت.

اما تاج الدین حسینی، کارشناس روابط بین الملل معتقد است که این توافق که بخشی از یک رشته قراردادهای عادی سازی روابط با میانجیگری ایالات متحده است را «نباید به معنای پشت کردن مراکش به آرمان‌های فلسطین دانست.» او با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها حتی شعارهایی در تمجید از تیم مراکش سر داده اند، گفت: «تیم ملی و هواداران تنها در همین قطر این موضوع را تائید کردند.»

اما دستاوردهای دیپلماتیک مراکش فراتر از آرمان فلسطین و جهان عرب است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مراکش و بهبود روابط دیپلماتیک با همسایگان

منصف اليازغي، کارشناس سیاست‌گذاری در امور ورزش گفت: «عملکرد فوق‌العاده مراکش در جام جهانی قطعا چهره‌ی این کشور را که سال‌ها برای نشان دادن خود در صحنه بین‌المللی از قدرت نرم استفاده می‌کند، درخشان کرد.»

وی افزود که پادشاهی مراکش پیش ازاین نیز سابقه‌ی استفاده از «دیپلماسی فوتبال» را برای تقویت روابط خود با کشورهای آفریقایی داشته و حداقل سی قرارداد همکاری با سایر فدراسیون‌ها امضا کرده است.

بردهای پیاپی مراکش، هواداران هیجان‌زده را از آفریقای جنوبی تا تونس جمع کرد؛ حامیانی که درگیری‌های دیپلماتیک با رباط را بر سر منطقه‌ی مورد مناقشه در صحرای غربی آفریقا نادیده گرفتند.

باوجود آن‌که بحث مناقشات دیپلماتیک در الجزایر به عنوان کشور رقیب داغتر است، اما عموم مردم الجزایر پرچم مراکش را در دست داشتند، اگرچه رسانه‌های رسمی درباره دستاوردهای این تیم سکوت کردند.

پی‌یر وِرمِرِن، مورخ فرانسوی درباره موفقیت غیرمنتظره مراکش به ویژه با پیروزی در برابر پرتغال و اسپانیا گفت: «این موضوع یک پیروزی نمادین بزرگ به مراکش در برابر الجزایر داده است، همچنین انتقامی نمادین، ورزشی و سیاسی را در مقابل همسایگانش به ارمغان آورد.»

او افزود که مراکش دهه‌ها است که رویای بازی با تیم های بزرگ را در سر می پروراند که اکنون به واقعیت تبدیل شده است.

دستاوردهای اقتصادی مراکش

مراکش همچنین امیدوار است که این موفقیت خود را به دستاوردهای اقتصادی به ویژه در زمینه‌ی گردشگری تبدیل کند. پیش از این گردشگری در مراکش در جایگاه خوبی قرار داشت، اما صنعت گردشگری مراکش با همه‌گیری ویروس کرونا و تشدید رکود اقتصادی جهان به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین آسیب دید.

پادشاهی مراکش منتظر بازگشت به رقم ۱۳ میلیون بازدیدکننده از این کشور در سال ۲۰۱۹ است.

رئیس فدراسیون ملی صنعت هتلداری این پیروزی را برای مراکش یک فرصت عالی دانست و افزود: «مراکش برای اروپای غربی آشناست، اما لزوما گردشگران آسیایی یا آمریکای لاتین آن را نمی‌شناختند اما امروز در سراسر جهان شناخته شده است و ما باید سخت تلاش کنیم تا از این تبلیغات غیرمنتظره حداکثر استفاده را ببریم.»

در حالی که تمرکز بسیاری از مراکشی ها با پیروزی‌های تیم فوتبال خود به طور موقت از مشکلات اقتصادی منحرف شد، اما این جشن ‌ها با بازگشت بازیکنان به خانه به زودی به پایان خواهد رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل و مراکش پس از عادی سازی روابط پیمان دفاعی امضا کردند

نخستین سفر رسمی یک مقام ارشد اسرائیلی به مراکش؛ رباط و تل‌آویو توافق‌نامه امضا کردند

داماد و مشاور ترامپ با اولین پرواز تجاری بین اسرائیل و مراکش به رباط رفت