رونمایی از سالنامه مهاجرتی ۱۴۰۱؛ مهاجرت کاری سالانه ۱۲ هزار ایرانی به اروپا، آمریکا و استرالیا

فرودگاه امام خمینی تهران
فرودگاه امام خمینی تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در سال ۲۰۲۲ میلادی، در مجموع ۱۴۲ هزار و۹۸۹ ایرانی در کشورهای مختلف در وضعیت پناهندگی قرار داشته‌اند.»

آگهی

رصدخانه مهاجرت ایران، روز سه‌شنبه از سالنامه مهاجرتی ایران در سال ۱۴۰۱ رونمایی کرد. 

بر پایه چکیده این گزارش، در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ به طور متوسط سالانه حدود ۸۶ هزار ویزا یا اجازه اقامت غیر توریستی برای ایرانیان در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، ترکیه و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) صادر شده است.

همچنین، تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور طی یک دو دهه گذشته روند صعودی داشته و از تراز ۱۷ هزار دانشجو در سال ۲۰۰۰ ميلادی به تراز ۶۶ هزار دانشجو در سال ۲۰۲۰ رسیده است. بر همین اساس، رتبه دانشجو فرستی ایران در بازه زمانی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ از رتبه ۲۶ در جهان به رتبه ۱۷ تغییر یافته است.

رصدخانه مهاجرت ایران در گزارش خود تایید کرده که آمريكا، آلمان، ترکیه، کانادا و ایتالیا به ترتيب پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی در دنیا هستند.

مطابق این گزارش، ایرانیان در سه سال اخیر (۲۰۱۹ تا نیمه نخست ۲۰۲۲) از دو کشور کانادا و بریتانیا بیش از ۲۰۰۰ ویزای استارتاپ، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری یا خود‌اشتغالی دریافت کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: «ایرانیان در ۱۲ سال اخیر سالانه به طور متوسط در حدود ۱۲ هزار ویزا یا اجازه اقامت موقت و دائم کاری در مقاصد آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا و اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند.»

در این گزارش همچنین آمده است: «طبق سرشماری سال ۲۰۱۸ آمریکا، ۲۹ هزارنفر ایرانی در کل بخش بهداشت و درمان آمریکا فعال بوده‌اند که ۲۴ هزار نفر آنها در مشاغل تخصصی و ۵ هزار نفر آنها در مشاغل مراقبتی مشغول به فعالیت بوده‌اند. در میان آن‌ها هشت هزار نفر پزشک و جراح بوده‌اند که ۲۶ درصد فعالان ایرانی در بخش سلامت آمریکا را تشکیل می‌دهند.»

رصدخانه مهاجرت ایران در عین حال گزارش کرده که در سال ۲۰۲۲ میلادی، در مجموع ۱۴۲ هزار و۹۸۹ ایرانی در کشورهای مختلف در وضعیت پناهندگی قرار داشته‌اند. آلمان همواره یکی از مقاصد اصلی پناهندگان ایرانی در سال‌های اخیر بوده است و در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود یک سوم اتباع ایرانی پناهنده در جهان در آلمان زندگی می‌کرده‌اند. 

همچنین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در مجموع ۱۶۶۱ شركت با مشاركت اتباع ايرانی در تركيه تاسيس و در کل ۲۲ میلیون و ۱۹۰ هزار ۶۳ دلار برای ثبت این شركت‌ها هزينه شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در این گزارش همچنین نقل شده که تحليل يافته‌های گالوپ در سال ۲۰۱۸ حاكي از آن است كه ميل به بازگشت در ميان مهاجران ايرانی يك درصد است كه در مقايسه با ميانگين جهانی هفت درصد، فاصله قابل توجهی دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام کشورهای اتحادیه اروپا بیشترین مجوز اقامت تحصیلی و کاری را صادر کردند؟

قصد مهاجرت به آمریکا را دارید؟ آیا می‌دانید چگونه می‌توان ویزای طلایی ایالات متحده را دریافت کرد؟

پس از روس‌ها و اوکراینی‌ها؛ ایرانیان سال گذشته میلادی بیشترین مجوز اقامت در ترکیه را دریافت کردند