دادگاه عالی سوئد با استرداد روزنامه‌نگار ترک‌تبار به ترکیه مخالفت کرد

سوئد
سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاه عالی سوئد روز دوشنبه ۱۹ دسامبر اعلام کرد که استرداد بولنت کنس، روزنامه‌نگار ترک‌تبار را به ترکیه متوقف کرده است.

آگهی

دادگاه عالی سوئد روز دوشنبه ۱۹ دسامبر اعلام کرد که استرداد بولنت کَنِش، روزنامه‌نگار ترک‌تبار را به ترکیه متوقف کرده است.

ترکیه آقای کنش را که پس از کودتای نافرجام در این کشور در سال ۲۰۱۶ از سوئد پناهندگی گرفته، به مشارکت در این کودتا و عضویت در جنبش فتح‌الله گولن که آن را یک سازمان تروریستی می‌نامد، متهم کرده است. بولنت کَنِش ارتکاب هرگونه جرمی را رد کرده است.

بر اساس اعلام دادگاه عالی سوئد، موانع متعددی برای استرداد آقای کَنِش به ترکیه در پرونده او وجود دارد. دادگاه عالی سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتهام مشارکت در کودتا تا حدی یک اتهام سیاسی است، بنابراین خطر آزار و اذیت آقای کَنِش بر اساس دیدگاه‌های سیاسی او وجود دارد.

فنلاند و سوئد در ماه مه و در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما ترکیه این دو کشور را به پناه دادن به «تروریست‌ها» متهم کرده است.

درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به تأیید ۲۸ کشور عضو این سازمان نظامی رسیده است اما به دلیل عدم موافقت ترکیه تاکنون عملی نشده است.

دولت جدید سوئد در تلاش است تا ترکیه را متقاعد کند که این کشور از شبه‌نظامیان کرد حمایت نمی‌کند. سوئد در ماه دسامبر یک پناهجوی کرد را به ترکیه تحویل داد و این کشور هم او را به زندان انداخت.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ترکیه اعلام کرده است که سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو باید برای برآورده کردن خواسته‌های این کشور برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی گام‌های بیشتری بردارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنکارا در اعتراض به تظاهرات در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، سفر وزیر دفاع سوئد را لغو کرد

مشاور ارشد اردوغان حزب کارگران کردستان را عامل خشونت‌ها در پاریس معرفی کرد

عضویت سوئد و فنلاند در ناتو؛ برای برطرف کردن «نگرانی‌های آنکارا» نشست سه‌جانبه برگزار شد