حملات هوایی جدید به کی‌یف؛ اوکراین می‌گوید روسیه از پهپادهای ایرانی «شاهد» استفاده کرده است

حملات هوایی بامدادی روسیه به پایتخت اوکراین
حملات هوایی بامدادی روسیه به پایتخت اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بامداد دوشنبه ارتش روسیه دور تازه‌ای از حملات هوایی به کی‌یف ترتیب داد و در پی این حملات پهپادی انفجارهایی در پایتخت اوکراین به وقوع پیوست.

آگهی

اداره نظامی شهر کی‌یف با اعلام اینکه هواپیماهای بدون سرنشین بار دیگر بامداد دوشنبه به پایتخت اوکراین حمله کردند از مردم خواست به هشدارهای هوایی توجه کنند.

در این بیانیه که با عنوان «دشمن در حال حمله به پایتخت است» منتشر شده، آمده است: «نیروهای روسی از پهپادهای شاهد ساخت ایران برای حمله به پایتخت استفاده می‌کنند.» اوکراین می‌گوید توانسته ۹ هواپیمای بدون سرنشین را در حریم هوایی کی‌یف سرنگون کند.

شهرداری کی‌یف ابتدا ساعت ۱:۵۶ دقیقه بامداد هشدار اولیه حملات هوایی را صادر کرد. آژیر دوم ساعت ۵:۲۴ دقیقه صبح به صدا در آمد و نیم ساعت نیز ادامه داشت. ویتالی کلیچک‌و، شهردار کی‌یف تایید کرد که در اثر‌ این حملات انفجارهایی در پایتخت رخ داده است. او گفت: «چندین انفجار در مناطق سولومیانسکی و شوچنکیفسکی پایتخت شنیده شد. اما جزئیات بیشتر بعدا اعلام خواهد شد.»

اوکراین در ۱۰ ماه پس از تهاجم روسیه در ماه فوریه، مورد حملات هوایی مکرر و مرگبار قرار گرفته است. کی‌یف می‌گوید روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حملات هوایی خود استفاده می‌کند. 

مسکو پس از یک سری شکست‌های کلیدی در میدان جنگ و از دست دادن بخش‌هایی که پیشتر به اشغال خود در آورده بود، استراتژی‌هایش را تغییر و کارزار هوایی خود را افزایش داده است. وزارت دفاع روسیه می گوید که حملات این کشور تأسیسات نظامی و انرژی اوکراین را هدف قرار می‌دهد و در عین حال روند «انتقال سلاح و مهمات تولید خارجی» را مختل می‌کند.

حملات «وحشیانه»

اما با کاهش دما، حملات موشکی و پهپادی روسیه شهرهای سراسر اوکراین را در تاریکی فرو برد و منابع آب و انرژی را برای میلیون‌ها اوکراینی قطع کرد.

فرانسه و اتحادیه اروپا گفته‌اند که حمله روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی جنایت جنگی است و مسئول سیاست خارجی اتحادیه این بمباران ها را «وحشیانه» خوانده است.

روز جمعه نیروهای روسی یک حمله بزرگ با بیش از ۷۰ موشک به چندین شهر اوکراین ترتیب دادند که موجب شد اپراتور ملی برق برای تعمیر شبکه انرژی آسیب دیده، خاموشی های اضطراری را اعمال کند. در پایتخت، مردم در ایستگاه های مترو برای یافتن سرپناه و همچنین گرم شدن جمع شده بودند و مقام‌های اوکراینی تلاش می‌کردند برق را دوباره وصل کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت تا یکشنبه شب، برق و منابع انرژی حدود ۹ میلیون نفر مجددا برقرار شده است. وی در سخنرانی شبانه خود گفت که در اکثر شهرها روند حمل و نقل در حال عادی شدن است.

هفته گذشته، متحدان غربی اوکراین متعهد شدند یک میلیارد یورو کمک اضطراری زمستانی به اوکراین ارائه دهند. زلنسکی گفته بود که این مبلغ برای تامین قطعات یدکی برای تعمیرات، ژنراتورهای با ظرفیت بالا، گاز اضافی و افزایش واردات برق مورد نیاز است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دنبال پیشنهادهایی از مقامات ارشد نظامی خود در مورد چگونگی ادامه حملات بوده است. در تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی روسیه، او خواستار ارائه برنامه‌های کوتاه و میان مدت برای ادامه جنگ شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رهبران ارتش اوکراین هشدار داده اند که مسکو برای یک حمله بزرگ زمستانی از جمله تلاش برای تصرف کی‌یف آماده می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه از سرنگونی چهار «موشک ضد رادار آمریکایی» در آسمانش خبر داد

اوکراین ارائه خدمات کنسولی به مردان در سن خدمت نظامی را به حالت تعلیق درآورد

زلنسکی خواستار شتاب در روند اجرایی شدن مصوبه کمک نظامی آمریکا به اوکراین شد