تبعات افت ارزش پول ملی؛ «اجاره‌نشینی در شمال تهران، خرید خانه در اروپا»

برج‌های مسکونی در حال ساخت در اطراف دریاچه مصنوعی چیتگر در سال ۲۰۱۹
برج‌های مسکونی در حال ساخت در اطراف دریاچه مصنوعی چیتگر در سال ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته کارشناسان «بخشی از جامعه هدف مسکن در شمال تهران سرمایه‌ی خود را به خرید ملک در ترکیه، امارات، یونان، اسپانیا و قبرس اختصاص داده‌اند و اینجا اجاره‌نشین هستند.»

آگهی

با توجه به روند صعودی نرخ تورم در ایران و افت ارزش ریال همچنین مشخص نبودن دورنمای سیاست‌های ابلاغی دولت در تامین منابع مالی در حوزه ساخت و یا اعطای تسهیلات بانکی به خریدان و سازندگان مسکن، کارشناسان این حوزه نسبت به سراریز شدن سرمایه‌‌های بخش خصوصی به بازارهای خارجی ابراز نگرانی می‌کنند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۱، به ۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۷.۸ و ماه مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این خصوص، سعید آسویار، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «عمده معاملات در مناطق جنوبی و میانی برای خانه‌های کوچک متراژ و ارزان قیمت انجام می‌شود. بخشی از متقاضیان خرید مسکن در شمال تهران هم کسانی هستند که سرمایه‌ی خود را به خرید ملک در کشورهای ترکیه، امارات، یونان، اسپانیا و قبرس سرمایه اختصاص داده‌اند و اینجا اجاره‌نشین هستند.»

او توضیح داد: «با توجه به ضریب نقدشوندگی ارز احتمال گسیل سرمایه‌های بیشتری به این بازار وجود دارد.»

به عنوان نمونه، شهروندان ایرانی همواره در صدر فهرست خریداران خارجی مسکن در ترکیه به شمار می‌آیند. بنا بر آمار خرید مسکن در ترکیه در ماه سپتامبر گذشته، ایرانیان با خرید ۵۹۲ منزل در ترکیه در جایگاه دوم خریدان خارجی ملک در ترکیه قرار گرفتند. 

این در حالی‌است که شهروندان روسی با یک هزار و ۱۹۶ معامله مسکن در جایگاه اول و شهروندان عراق با ۴۳۳ معامله مسکن در جایگاه سوم این فهرست قرار دارند.

افزایش قیمت مسکن در ایران

مطابق اعلام بانک مرکزی ایران، در آبان ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است. 

همچنین گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که در آبان ماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۵۰ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۴.۷ درصد) ۵.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه آبان ماه ۱۴۰۱ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۵ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۳۲.۴ درصد)، ۲.۶ واحد درصد افزایش داشته است.

گروهی از کارشناسان معتقدند، با وجود این که دولت ابراهیم رئیسی در ابتدای شروع به کار خود وعده ساخت چهار میلیون مسکن در طی چهار سال را داده بود ولی با توجه به عدم تامین بودجه برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و افزون بر آن، نبود ایده‌های عملیاتی برای تحقق این وعده باعث شده تا دولت او در جذب سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در حوزه ساخت و ساز و عرضه مسکن ناموفق عمل کند. هر چند که به باور آنها بخشی از گرانی مسکن در ایران متاثر از بالا رفتن قیمت تمام شده آن به دلیل ادامه صعود نرخ تورم و ارز است و به همین دلیل افزایش عرضه مسکن نیز لزوما به کاهش قیمت‌ها منجر نخواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا یک تاجر ترک نزدیک به اردوغان را به دلیل ارتباط مالی با سپاه قدس تحریم کرد

آمار اقتصادی دولت ترکیه؛ نرخ تورم در این کشور پس از بیش از ۱ سال و نیم کاهش یافت

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟