ثبت پایین‌ترین نرخ برابری ریال ایران در مقابل دلار و یورو؛ افغانی ۴۲۵ تومان شد

بازار تهران
بازار تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میزان افزایش نرخ دلار آمریکا با ثبت رکورد جدید قیمتی در معاملات روز یکشنبه به بیش از ۴۰ درصد در سال جاری خورشیدی رسید.

آگهی

میزان افزایش نرخ دلار آمریکا با ثبت رکورد جدید قیمتی در معاملات روز یکشنبه به بیش از ۴۰ درصد در سال جاری خورشیدی رسید.

هر دلار آمریکا در جریان داد و ستدهای روز یکشنبه بازار آزاد تهران بیش از ۳۵۰ تومان افزایش یافت و تا ۳۷ هزار و ۳۷۰ تومان (۲۷۳ هزار و ۷۰۰ ریال) فروش رفت که نرخی بی‌سابقه محسوب می‌شود. این نرخ در آغاز سال جاری خورشیدی ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت شده بود که نشان از جهش ۴۲ درصدی طی کمی کمتر از ۹ ماه گذشته دارد.

همزمان هر یورو نیز در بازار تهران تا ۳۹ هزار و ۴۱۵ تومان فروش رفت که رکورد تاریخی جدیدی برای این ارز در بازار تهران به شمار می‌رود. 

با ادامه افت نرخ برابری پول ملی ایران در مقابل ارزهای عمده، بهای فروش هر لیر ترکیه روز یکشنبه به مرز ۲ هزار تومان رسید و هر افغانی نیز در برابر ۴۲۵ تومان مبادله شد. 

هرچند بازار جهانی طلا روز یکشنبه تعطیل بود ولی ادامه صعود نرخ ارز در بازار ایران موجب شد تا نرخ فروش هر قطعه تمام سکه طلا به اوج تاریخی جدیدی برسد. در حالی که هر قطعه تمام سکه طلای موسوم به طرح امامی ۱۸ میلیون و ۶۵۰ تومان در بازار تهران فروش رفت، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در چنین شرایطی، رسانه‌های ایران از وعده علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران مبنی بر کاهش نرخ ارز طی روزهای آینده خبر دادند. این در حالی است که کارشناسان، ناتوانی بانک مرکزی ایران در مهار افزایش نقدینگی و نرخ تورم را یکی از دلایل بنیادین افت مستمر نرخ برابری ریال می‌دانند. 

از سوی دیگر، آنها بالا رفتن کسری بودجه دولت را نیز دلیل ساختاری دیگری برای افزایش نرخ ارز در ایران می‌دانند. البته برخی فعالان بازار افزایش تقاضای خرید ارز با هدف حفظ قدرت خرید پس‌اندازهای مردمی را نیز عامل ادامه صعود نرخ ارز همزمان با کاهش درآمدهای ارزی دولت اعلام می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یورو ۴۰ هزار تومان فروش رفت؛ سکه در مرز ۱۹ میلیون تومان معامله شد

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟