اتحادیه اروپا واردات کالاهایی را که محصول جنگل‌زدایی هستند ممنوع می‌کند

جنگل‌زدایی در برزیل
جنگل‌زدایی در برزیل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان‌های غیردولتی مدافع حفاظت از محیط زیست ضمن استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا بر این باور هستند که ممنوعیت واردات این کالاها می‌تواند باعث تغییر رویکردها در کشورهای دیگر نیز بشود.

آگهی

اتحادیه اروپا واردات برخی مواد و کالاها را که تهیه آنها با جنگل‌زدایی در سطح جهان همراه بوده است ممنوع می‌کند.

کاکائو، قهوه، سویا، روغن پالم، چوب، گوشت گاو و کائوچو از جمله موادی هستند که واردات آنها در صورتی که تولیدشان با جنگل‌زدایی همراه بوده باشد ممنوع می‌شود. ممنوعیت واردات این مواد و کالاها براساس متن توافق پارلمان اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه به اجرا در خواهد آمد. 

پاسکال کانفن، رئیس‌ کمیسیون محیط زیست پارلمان اروپا درباره این توافق گفت: «این اولین بار در جهان است که چنین تصمیم گرفته می‌شود و قهوه صبحانه‌ها، شکلاتی که می‌خوریم، ذغال سنگی که در باربیکیو قرار می‌دهیم و کاغذهای کتاب را در بر می‌گیرد. تصمیمی تند است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سازمان‌های غیردولتی مدافع حفاظت از محیط زیست ضمن استقبال از تصمیم اتحادیه اروپا بر این باور هستند که ممنوعیت واردات این کالاها می‌تواند باعث تغییر رویکردها در کشورهای دیگر نیز بشود. 

صندوق جهانی طبیعت پیش از این اتحادیه اروپا را دومین قدرت موثر در جنگل‌زدایی پس از چین معرفی کرده بود. به گفته این سازمان اتحادیه اروپا با واردات برخی مواد از جمله سویا و روغن پالم مسئول ۱۶ درصد از کل موارد جنگل‌زدایی در سطح جهان است. 

بنا به تصمیم اتحادیه اروپا واردات مواد و کالاهای ذکرشده در صورتی که بر اثر تخریب جنگل‌ها پس از ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ به دست آمده باشند ممنوع خواهد بود. شرکت‌های واردکننده و مسئولان زنجیره تامین مواد و کالاهای آنها باید با ردیابی اجناس وارداتی ثابت کنند که تولید آنها با جنگل‌زدایی همراه نبوده است.

جنگل‌زدایی عامل حدود ۱۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان است. 

متن توافق به دست آمده باید به طور رسمی به تصویب پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسد. شرکت‌های بزرگ ۱۸ ماه و شرکت‌های کوچک ۲۴ ماه برای تطبیق خود با مقررات جدید فرصت خواهند داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درآمد ۱۰۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا از صادرات پیاز گل؛ کدام کشورها در صدر جدول قرار دارند؟

قدم‌های گابون به‌سوی حفظ جنگل‌های استوایی همزمان با توسعهٔ اقتصادی

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد