کارشناسان سازمان ملل: داعش در عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود

پرچم گروه داعش (عکس از آرشیو)
پرچم گروه داعش (عکس از آرشیو) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان سازمان ملل به طور خاص به حمله جنگجویان داعش به منطقه «تازه خورماتو» در استان کرکوک عراق اشاره کرده‌اند. این حمله در روز هشت مارس سال ۲۰۱۶ انجام شد.

آگهی

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد گروه داعش چند سال پیش از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود. 

گزارش این گروه از کارشناسان سازمان ملل قرار است در جلسه شورای امنیت این سازمان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. به گفته این کارشناسان شواهد و اسناد از جمله شهادت‌های جمع‌آوری شده و شواهد دیجیتال حاکی است که جنگجویان داعش در دورانی که این گروه در بخش‌هایی از عراق و سوریه اعلام «خلافت» کرده بود از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند.

اعضای این گروه کارشناسی به این نتیجه رسیده‌اند که داعش موفق به تولید «راکت‌ها و خمپاره‌های شیمیایی، مهمات شیمیایی برای آر پی جی، کلاهک‌های شیمیایی موشک و مواد منفجره» شده بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در گزارش کارشناسان سازمان ملل از «آلومینیوم فسفید، کلر، باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم، سیانور، نیکوتین، رایسین و سولفات تالیم» به عنوان مواد شیمیایی مورد استفاده از طرف داعش یاد شده است. بنا به همین گزارش جنگجویان داعش در عراق از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند. 

کارشناسان سازمان ملل به طور خاص به حمله جنگجویان داعش به منطقه «تازه خورماتو» در استان کرکوک عراق اشاره کرده‌اند. این حمله در روز هشت مارس سال ۲۰۱۶ انجام شد. 

کارشناسان سازمان ملل در گزارش خود به دیگر «جنایت‌های مهم» گروه داعش از جمله «خشونت‌های جنسی در سطح گسترده»، «تعقیب مسیحیان و دیگر گروه‌های عراقی» و «تخریب میراث فرهنگی و مذهبی» اشاره کرده‌اند. 

گروه داعش در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ در بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه برپایی «خلافت» خود را اعلام کرد. ائتلافی بین‌المللی و نظامی به رهبری آمریکا علیه این گروه شکل گرفت و آخرین پایگاه گروه داعش در ماه مارس سال ۲۰۱۹ از سوی «نیروهای دموکراتیک سوریه» که اکثر اعضای آن را کُردها تشکیل می‌دادند در شرق سوریه تصرف شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

حملات شبه‌نظامیان عراق علیه آمریکا به درخواست فرمانده سپاه قدس ایران فروکش کرده است

بغداد: حملات آمریکا دولت ما را به سمت پایان دادن به ماموریت آمریکا‌یی‌ها در خاک عراق سوق می‌دهد