اعلام آمادگی بایدن برای گفتگو با پوتین؛ آمریکا و فرانسه بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید کردند

کنفرانس خبری مشترک جو بایدن و امانوئل ماکرون
کنفرانس خبری مشترک جو بایدن و امانوئل ماکرون Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جو بایدن و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه روز پنجشنبه در بیانیه‌ مشترک خود نسبت به «اعتراضات شجاعانه» ایرانیان که با هدف تامین «آزادی‌های بنیادین» آنها شکل گرفته، ادای «احترام» کردند.

آگهی

جو بایدن و امانوئل ماکرون روز پنجشنبه با محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین، اعلام کردند که ایالات متحده و فرانسه «تا هر زمانی که لازم باشد» به حمایت خود از اوکراین ادامه خواهند داد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که به ایالات متحده سفر کرده، روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود اطمینان داد که «هرگز اوکراینی‌ها را به پذیرش مصالحه‌ای که برای آنها غیرقابل قبول است» وادار نمی‌کند، چرا که چنین مصالحه‌ای با روسیه منجر به «صلح پایدار» نخواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه سپس از کمک های ایالات متحده به کی‌یف تشکر کرد و هشدار داد که قطع حمایت از اوکراین، ثبات جهانی را به خطر می‌اندازد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در این کنفرانس خبری گفت: «اگر پوتین به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ باشد، آماده‌ام که با او گفتگو کنم ولی او هنوز به دنبال چنین راهی نیست.»

روسای جمهوری آمریکا و فرانسه پیش از آغاز این کنفرانس خبری، بیانیه‌ای مشترک را منتشر کردند که در بخشی از آن «بر حمایت مستمر کشورهایشان از اوکراین» تاکید کردند و به ویژه متعهد شدند که «کمک‌های سیاسی، امنیتی، بشردوستانه و اقتصادی را تا زمانی که لازم باشد» به این کشور ارائه کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در ادامه کنفرانس خبری مشترک با امانوئل ماکرون همچنین متعهد شد که طرح ایجاد شغل و مهار تورم در ایالات متحده «به ضرر اروپا» تمام نشود. 

رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت، اروپا در مسیر پیشرفت سریع‌تر و قوی‌تری که باید دنبال کند، ناگزیر است که «جاه‌طلبی صنعتی مشابه» واشنگتن را داشته باشد. آقای ماکرون سپس خاظرنشان کرد: «ما می خواهیم با هم موفق شویم، نه در تقابل با یکدیگر.»

بر همین اساس، رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در بیانیه مشترک خود بر «همگام‌سازی» رویکردهای خود در زمینه سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک تاکید کردند. آنها همچنین لزوم گفتگو با «با چین در مورد مسائل مهم جهانی مانند تغییرات آب و هوایی و احترام به حقوق بشر» را یادآور شدند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

جو بایدن و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایالات متحده و فرانسه روز پنجشنبه در بیانیه‌ مشترک خود نسبت به «اعتراضات شجاعانه» ایرانیان که با هدف تامین «آزادی‌های بنیادین» آنها شکل گرفته، ادای «احترام» کردند.

بر اساس این بیانیه، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه «زنان و جوانانی» را که «برای به دست‌آوردن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان که حکومت ایران متعهد به تامین آنها بوده ولی در حال نقض آن‌هاست»، اعتراض کرده‌اند، تحسین کردند.

فرانسه و ایالات متحده همچنین متعهد شدند تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنند. دو کشور همچنین متعهد شدند تا در یک همکاری مشترک با سایر شرکای بین‌المللی خود با تنش‌‌آفرینی برنامه هسته‌ای ایران، همکاری ناکافی‌ این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ در خاورمیانه و نیز ارسال موشک و پهپاد مقابله کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات ایران؛ واکنش تهران به اظهارات صدراعظم آلمان و دیدار ماکرون با فعالان زن در کاخ الیزه

خاطره‌ای که بایدن از نخستین گفتگویش با سران گروه ۷ در دوران پسا ترامپ تعریف کرد

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد