خاطره‌ای که بایدن از نخستین گفتگویش با سران گروه ۷ در دوران پسا ترامپ تعریف کرد

اولین دیدار بایدن با همتایانش در گروه هفت در قامت رئیس‌جمهوری آمریکا
اولین دیدار بایدن با همتایانش در گروه هفت در قامت رئیس‌جمهوری آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چهل و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزود: «این سوال به طرز هولناکی صادقانه بود: "برای چه مدت؟"»

آگهی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه پیش از آغاز سفر خارجی خود برای حضور در چند اجلاس بین‌المللی از جمله نشست گروه ۲۰، در کاخ‌سفید به پرسش‌های خبرنگاران درباره نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای در کشورش پاسخ داد. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده که نتایج حزب دموکرات در این رای‌گیری راضی به نظر می‌رسید انتخابات روز سه‌شنبه را «روز خوبی برای دموکراسی» توصیف کرد. او با این حال در بخشی از سخنانش به تردید متحدان واشنگتن در نقش‌آفرینی طولانی مدت آمریکا در عرصه بین‌المللی اشاره کرد.

جو بایدن در همین راستا خاطره‌ای از اولین حضورش در نشست سران گروه هفت پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود بیان کرد. او گفت: «پشت میز گردی با شش نفر دیگر از رهبران جهان از اتحادیه اروپا، کانادا و غیره نشستم. به آنها گفتم: "آمریکا بازگشته است". یکی از آنها رو به من کرد و پرسید: "برای چه مدت؟ برای چه مدت؟"»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چهل و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزود: «این سوال به طرز هولناکی صادقانه بود: "برای چه مدت؟"»

وی در ادامه گفت که یکی دیگر از رهبران گروه هفت که وی نامش را فاش نکرد خطاب به او گفت: «جو! چه خواهی گفت اگر در عمل امشب اینجا در بریتانیا بخوابیم و فردا صبح بفهمیم که هزاران نفر به پارلمان بریتانیا یورش برده‌اند، داخل راهروی آن شده‌اند، درها را شکسته‌اند، دو مامور پلیس کشته‌اند، تعدادی مجروح شده‌اند و مهاجمان تلاش کرده بودند جلوی تائید نتیجه انتخابات را بگیرند؟»

جو بایدن در ادامه این خاطره‌گویی که به دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و حمله روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره اشاره داشت خطاب به خبرنگاران گفت: «همه شما در این صورت چه فکر می‌کردید؟ فکر می‌کردید که انگلستان واقعا به مشکل برخورده است. اگر این اتفاق می‌افتاد فکر می‌کردید که دموکراسی در لبه پرتگاه است.» 

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه رویدادهای سال‌های اخیر در کشورش را از زمان جنگ داخلی در این کشور بی‌سابقه توصیف کرد. 

سخنان جو بایدن در حالی بیان می‌شود که زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال اعلام نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ به گوش می‌رسد. رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه قرار است واشنگتن را به مقصد مصر ترک کند. او پس از شرکت در نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل (کوپ ۲۷) به کامبوج و بالی در اندونزی سفر خواهد کرد. 

نشست سران گروه ۲۰ در بالی قرار است هفته آینده برگزار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام آمادگی بایدن برای گفتگو با پوتین؛ آمریکا و فرانسه بر ادامه حمایت از اوکراین تاکید کردند

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا؛ جورجیا به دور دوم کشیده شد و شمار «فرمانداران زن» رکورد زد

«خائن به ترامپ» یا «قانون‌مدار»؛ نقش مایک پنس در یورش به کنگره آمریکا چه بود؟