زمین لرزه‌ ۶.۱ ریشتری در شمال غرب ترکیه ده‌ها مجروح به جا گذاشت

ساکنان شرق ترکیه شب را از بیم پس‌لرزه‌ها در بیرون از منازل سپری کردند
ساکنان شرق ترکیه شب را از بیم پس‌لرزه‌ها در بیرون از منازل سپری کردند Copyright Anadolu
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرکز دولتی مدیریت بلایای طبیعی در ترکیه همچنین از ثبت بیش از یکصد پس لرزه تاکنون خبر داده که قوی‌ترین آنها ۴.۳ ریشتر بزرگی داشته است.

آگهی

زمین لرزه‌ای نسبتا شدید بامداد چهارشنبه ۲۳ نوامبر ۲۰۲۲/ دوم آذر ۱۴۰۱ شمال غرب ترکیه را تکان داد و ده‌ها مجروح به جا گذاشت.

فرانس‌پرس به نقل از مرکز فوریت‌های ترکیه، بزرگی این زمین لرزه را ۶.۱ در مقیاس ریشتر اعلام کرد و یادآور شد که این حادثه تاکنون علاوه بر خسارات مادی جزئی دست کم ۵۰ مجروح به جا گذشته است

این زمین لرزه که در ساعات اولیه بامداد به وقت محلی و حدود ساعت ۱ بامداد به وقت گرینویچ رخ داد، در استانبول، بزرگترین شهر این کشور نیز به شدت احساس شد.

رسانه‌های محلی پیش‌تر بزرگی این زمین‌لرزه را ۵.۹ ریشتر اعلام کرده بودند. به گزارش آناتولی، علاوه بر استانبول، شهروندان ساکن در بورسا و آنکارا نیز این زمین لرزه را احساس کردند.

به گزارش مؤسسه مطالعات زمین شناسی آمریکا، کانون این زمین لرزه در حدود ۱۷۰ کیلومتری شرق استانبول و در عمق حدود ۱۰ کیلومتری زمین قرار داشته است.

منابع خبری در ترکیه نیز از منطقه گل‌یاکا واقع در استان دوزچه به عنوان کانون این زلزله نام بردند و اعلام کردند که نیروهای امدادی به سرعت برای کمک با حادثه دیدگان به محل اعزام شدند.

مرکز دولتی مدیریت بلایای طبیعی در ترکیه همچنین از ثبت بیش از یکصد پس لرزه تاکنون خبر داده که قوی‌ترین آنها ۴.۳ ریشتر بزرگی داشته است.

ترس از پس‌لرزه‌های شدید بسیاری از ساکنان دوزچه را بر آن داشت تا شب گذشته را در فضای باز سپری کنند و برای گرم شدن آتش روشن کنند.

ترکیه در یکی از فعال ترین مناطق زلزله‌خیز جهان واقع شده است؛ مناطق شمال شرق این کشور ماه اوت سال ۱۹۹۹ شاهد وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر بود که ۱۷ هزار کشته بر جا گذاشت.

دست کم ۴۰ شهروند این کشور نیز ژانویه سال ۲۰۲۰ در زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۷ ریشتر که استان های الازیگ و مالاتیا واقع در شرق ترکیه را به لرزه انداخت جان باختند.

اکتبر همان سال نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷ ریشتر در دریای اژه جان ۱۱۴ نفر را گرفت و بیش از یک هزار نفر را در این کشور مجروح کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین‌لرزه در هنگام بحث نمایندگان پارلمان لیختن‌اشتاین درباره بیمه زلزله

مرگبارترین زمین‌لرزه‌های افغانستان در ۳۰ سال گذشته؛ زلزله خوست چندمین بود؟

امپراتوری سریال‌های تلویزیونی ترکیه از عربستان تا شیلی