نتایج اولیه شمارش آرا؛ پیشتازی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا

انتخابات آمریکا
انتخابات آمریکا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج به دست آمده از آخرین نظرسنجی ملی که همزمان با این انتخابات از سوی بنیاد «ادیسون ریسرچ» انجام شد نیز نشان داد که بیش از دو سوم رای دهندگان به نامزدهای مجلس نمایندگان، نمی‌خواهند جو بایدن بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی نامزد شود

آگهی

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات، از پیشتازی جمهوریخواهان در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا حکایت دارد.

بر اساس نتیجه شمارش آرای ۳۷۷ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان تاکنون ۱۹۹ کرسی و دموکرات‌ها ۱۷۸ کرسی کسب کرده‌اند. هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان حداقل نیاز به تصاحب ۲۱۸ کرسی دارد.

در رقابت میاندوره‌ای «مجلس سنا» برای تعیین تکلیف ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی نیز، رقابت نزدیکی میان دو حزب ادامه دارد و هر حزب تا این مرحله توانسته‌ ۴۸ کرسی به دست بیاورد.

نتایج «همه‌پرسی‌های ایالتی» دربارۀ حق سقط جنین

روز سه‌شنبه همزمان با برگزاری این انتخابات، یک «همه‌پرسی» دربارۀ حق سقط جنین نیز در چهار ایالت کالیفرنیا، ورمونت، کنتاکی و میشیگان برگزار شد.

نتایج شمارش آرای ریخته شده در صندوق‌ها در این موضوع نشان داد که شهروندان در کالیفرنیا به حمایت صریح و واضح‌تر از حق سقط جنین در این ایالت و اصلاح قانون اساسی ایالتی در این راستا رأی داده‌اند.

در میشیگان مردم موافقت خود را با تثبیت حقوق سقط جنین در قانون اساسی ایالتی اعلام کردند؛ اقدامی که مانع از اجرای ممنوعیت‌های پیشین در موضوع سقط جنین خواهد شد.

در ایالت ورمونت نیز رای دهندگان اصلاحیه‌ای را تصویب کردند که از «حق هر فرد برای تصمیم گیری در مورد باروری خود، از جمله بارداری، سقط جنین و کنترل زاد و ولد» محافظت می‌کند.

افت محبوبیت بایدن

نتایج به دست آمده از آخرین نظرسنجی ملی که همزمان با این انتخابات از سوی بنیاد «ادیسون ریسرچ» انجام شد نیز نشان داد که بیش از دو سوم رای دهندگان به نامزدهای مجلس نمایندگان، نمی‌خواهند جو بایدن بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی نامزد شود.

بنا بر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، بیش از ۷ نفر از هر ۱۰ رای دهنده مستقل و تقریبا ۹ نفر از هر ۱۰ رای دهنده جمهوریخواه، همچنین کمتر از ۶ نفر از هر ۱۰ رای دهنده دموکرات گفته‌اند که نمی‌خواهند بایدن در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ حضور داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا؛ جورجیا به دور دوم کشیده شد و شمار «فرمانداران زن» رکورد زد

«موج‌سواری» بر ناکامی احتمالی دموکرات‌ها؛ ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام نامزدی می‌کند

شهادت نادر فرماندهان ارشد آمریکایی؛ دولت بایدن مسئول «آشفتگی مرگبار» تخلیه نظامی افغانستان است