دختر هزاره بازمانده از حمله انتحاری کابل دیگر لبخند نمی‌زند اما تسلیم هم نمی‌شود

فاطمه امیری، دختر هزاره افغان که در حمله انتحاری به آموزشگاه تحصیلی «کاج» در کابل یک چشم خود را از دست داد
فاطمه امیری، دختر هزاره افغان که در حمله انتحاری به آموزشگاه تحصیلی «کاج» در کابل یک چشم خود را از دست داد Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فاطمه امیری که بسیاری از دوستانش در حمله انتحاری به آموزشگاه «کاج» جان باختند، علاوه بر از مصدومیت چشم و مجروح شدن از ناحیه سر، شنوایی از یک گوش خود را نیز از دست داده است.

آگهی

فاطمه امیری، دختر ۱۷ ساله افغان که از حمله انتحاری به آموزشگاه محل تحصیل خود در کابل جان سالم به در برد اما از ناحیه چشم مصدوم شد یکی از بهترین‌ رتبه‌ها را برای ورود به دانشگاه کسب کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به این موضوع پرداخته آورده است: فاطمه دیگر لبخند نمی‌زند اما برای ارج نهادن به جان دوستانش که در این حمله جان باختند قصد تسلیم شدن هم ندارد.

فاطمه که به جامعه هزاره تعلق دارد شجاعانه پذیرفت که با خبرگزاری فرانسه صحبت کند تا صدای دختران جوان کشورش شود و آنها را با وجود «محدودیت‌هایی که بر سر راهشان قرار دارد» به ادامه تحصیل تشویق کند.

این دختر هزاره، اقلیتی که مدام هدف حملات گروه‌های اسلامگرای افراطی قرار می‌گیرد، در جریان حمله انتحاری روز ۳۰ سپتامبر گذشته به آموزشگاه خصوصی «کاج» در دشت برچی مجروح شد و یک چشم خود را از دست داد.

AFP
فاطمه، دختر هزاره افغان که به رغم مصدومیت از ناحیه چشم و جان به در بردن از حمله انتحاری در کنکور دانشگاه با بهترین نمره قبول شدAFP

دشت برچی، منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین و محل سکونت جامعه اقلیت هزاره در کابل، گاه و بیگاه هدف خونین‌ترین و مرگبارترین حملات انتحاری افراط‌گرایان افغانستان بوده است.

گروه قومی مذهبی هزاره، یکی از اهداف اصلی اسلام‌گرایان افراطی و در راس آن‌ها، داعش است. آموزشگاه کاج چهار سال پیش هم هدف حمله خونین دیگری با ۲۰۰ کشته بود.

حمله زمانی روز داد که حدود ۵۱ دانش‌آموز دختر کلاس‌های آمادگی کنکور در آموزشگاه «کاج» جلوی سالن منتظر جداسازی دختران از پسران بودند.

این حمله انتحاری که هنوز گروه یا فردی مسئولیت آنرا نپذیرفته به استناد گزارش سازمان ملل متحد دست کم ۵۴ کشته و ده‌ها مجروح به جا گذاشت.

به گزارش فرانس‌پرس، شش عضو شاخه منطقه‌ای گروه موسوم به خلافت اسلامی، موسوم به داعش خراسان که مظنون به دست داشتن در این حمله بودند اخیرا توسط طالبان کشته شدند.

آموزش یک موضوع بسیار حساس در کشوری با اکثریت سنی است، جایی که تحصیلات متوسطه برای دختران از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱ ممنوع شده است.

AFP
فاطمه امیری شنوایی یک گوش و بینایی یک چشمش را از دست داد اما امیدوار استAFP

فاطمه امیری یک ماه پس از حمله انتحاری در آموزشگاه محصل تحصیل خود در دشت برچی، به رغم مصدومیت از ناحیه چشم موفق شد یکی از بهترین‌ نمرات را در بین ۱۰۶ هزار دانش آموز ثبت نام شده برای کنکور امسال به دست آورد.

این دختر هزاره که علاوه بر از مصدومیت چشم و مجروح شدن از ناحیه سر، شنوایی از یک گوش خود را نیز از دست داده دوست داشت که همانند نتیجه آزمون‌ آزمایشی، در بین ۱۰ نفر اول قرار گیرد اما شرایط جسمانی ناشی از مصدومیت این اجازه را به وی نداد.

با این حال، فاطمه که چند دوست نزدیک خود را در آن حمله از دست داده از اینکه در رشته مورد علاقه‌اش یعنی فناوری اطلاعات قبول شده خوشحال است.

او اما می‌گوید انتظار از خودش بیش از این بود و دوست داشته رتبه بهتری از آنچه بدست آورده است را کسب می‌کرد.

دختر هزاره افغان در حالی که بغض گلویش را گرفته به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «روز امتحان یک ماه بود که از کتاب دور بودم و به دلیل از دست دادن دوستانم از نظر روحی دچار مشکل بودم به اضافه اینکه دردهای جسمی پس از عمل جراحی نیز آزارم می‌داد.»

AFP
فاطمه امیری در حیاط خانه اشAFP

پدر فاطمه ضمن ابراز خوشحالی از قبول شدن فرزندش می‌گوید: «ما فاطمه را تشویق کردیم که سر امتحان حاضر شود؛ او تا غروب روز قبل اشک می‌ریخت اما تلاش کردیم به او اعتماد به نفس بدهیم.»

دختر ۱۷ساله افغان امیدوار است روزی در خارج از کشور به تحصیل ادامه دهد. او می‌ گوید: «در افغانستان شرایط برای همه سخت است، اما برای دختران سخت تر. با تعطیلی مدارس متوسطه، انگیزه آنها هر روز از بین می رود، آنها نمی توانند در رشته‌های مورد نظر خود درس بخوانند و موفق شوند، کلاس های آنها محدود است، آنها مجبورند با ماسک به دانشگاه بروند.»

فاطمه مصمم است که برغم همه دشواری‌ها به تلاش و مبارزه خود ادامه دهد. او می‌گوید وقتی نتایج کنکور اعلام شد برای ادای احترام به جان دوستان جان باخته‌اش به سرعت خود را به محل انفجار رسانده و از آنها یاد کرده است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در دره تنگی افغانستان به بمبگذاران انتحاری مباهات می‌کنند؛ «به همسرم گفتم مبارک باشد، پسرت شهید شد»

حمله به منطقه تجاری «شهر نو» در کابل دست‌کم ۳ کشته و ۱۸زخمی برجای گذاشت

وضعیت وخیم سلامت روان در افغانستان؛ برخی زنان به مرگ موش یا حلق‌‌آویز کردن خود روی می‌آورند