واکنش‌ها به کشتار دانش‌آموزان در دشت برچی کابل؛ شمار قربانیان و مجروحان به ۱۱۷ نفر رسید

مادران عزادار دشت برچی
مادران عزادار دشت برچی Copyright Ebrahim Noroozi/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دفتر کمک‌های سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید ۳۵ نفر در جریان حمله به آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل جان خود را از دست داده‌اند. محکومیت‌ جهانی این حمله انتحاری و سرزنش طالبان به‌علت ناتوانی از تامین امنیت شهروندان افغانستان ادامه دارد.

آگهی

دفتر کمک‌های سازمان ملل متحد در افغانستان روز شنبه شمار جان باختگان حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در منطقه دشت برچی کابل را ۳۵ نفر و شمار زخمی‌ها را دست‌کم ۸۲ نفر برآورد کرد. 

پیش از این مقام‌های طالبان از جان باختن ۱۹ نفر در این حمله خبر داده بودند. به گفته یک دانش‌آموز جان به در برده از این واقعه، مهاجم از در جلوی کلاس وارد شده و چون دختران محصل جلو نشسته بودند، قربانیان بیشتری نسبت به پسران دادند. 

دشت برچی در غرب کابل منطقه سکونت شیعیان و به‌ویژه اقلیت هزاره است. این گروه قومی مذهبی، یکی از اهداف اصلی اسلام‌گرایان تکفیری و در راس آن‌ها، داعش است. همین آموزشگاه چهار سال پیش هم هدف حمله خونین دیگری با ۲۰۰ کشته بود.

محکومیت‌های داخلی و جهانی

سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه آمریکا و بسیاری از مقام‌های دیپلماتیک اروپایی با محکوم کردن این حمله خونبار، طالبان حاکم بر افغانستان را مسئول حفاظت از جان شهروندان این کشور معرفی و ناتوانی این گروه از انجام این وظیفه را تقبیح کرده اند. 

صبح شنبه، مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی هم امارت اسلامی را مسئول تامین جان و مال شیعیان افغانستان خواند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه با صدور اعلامیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از «آینده دانش‌آموزان در افغانستان» با بازماندگان حمله به آموزشگاه کاج همدردی کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم با انتشار یک پیام توییتری اعلام کرد: طالبان باید از حق مردم بدون درنظرداشت جنسیت و قومیت آن‌ها، برای دسترسی امن و مطمئن به آموزش حفاظت کنند. آقای گوترش حمله مرگ‌بار به آموزشگاه کاج را «شنیع» توصیف کرد.

تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور افغانستان گفت: «دیدن یک حمله دیگر به دختران دانش‌آموز هزاره و «این‌همه کشته و زخمی» دلخراش است.

سفیر ایالات متحده در سازمان مللاین حمله را «عملی هولناک، بزدلانه و شرم‌آور» توصیف کرد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان هم در واکنش به حمله دیروز گفت: من حمله وحشتناک امروز بر اکادمی کاج در دشت برچی را محکوم می‌کنم.

بنت افزود: «تکرار حمله داعش در ۲۰۱۸ در همین مکان و حملات به مراکز آموزشی هزاره‌ها و شیعه‌ها باید پایان یابد. حملات به آینده افغانستان باید پایان یابد، جرایم جنگی باید متوقف شود و حساب‌دهی صورت گیرد.»

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما ) هم از طالبان خواست که به تعهدات خود برای تضمین امنیت همه افغان‌ها عمل کند.

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در واکنش به حمله انتحاری در مرکز آموزشی «کاج» در دشت‌ برچی کابل از طالبان خواست تا امنیت همه افغان‌ها از جمله اقلیت‌ها را تضمین کنند.

لیندا گرینفیلد؛ سفیر امریکا در سازمان ملل متحد با اشاره به قربانیان این حادثه با نشر توییتی گفت: آن‌ها دانش‌آموزان و زنان جوانی بودند که برای آینده‌ای روشن‌تر و افغانستانی بهتر تلاش می‌کردند.

سفارت روسیه در کابل با انتشار بیانیه‌ای حمله به آموزشگاه کاج را محکوم کرد.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان گفت: کارد به استخوان رسیده است و فکر می‌کنم مقاومت هزاره‌ها نیز آغاز می‌شود. کسانی که می‌خواهند مقاومت کنند، من به آنها «اجازه» می‌دهم تا آن‌ها هم وارد عمل شوند.»

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی پیشین افغانستان اعلام کرد: «این کار بخشی از یک توطئه منطقه‌ای است که به جنگ قومی و مذهبی می‌انجامد.  قبلا این حملات در همکاری با طالبان صورت می‌گرفت و حالا که جلو آن را نمی‌گیرند، نشان می‌دهد که هنوز هم بخشی از توطئه جاری هستند.»

طالبان هیچگاه مسئولیت حمله به شیعیان افغانستان را نپذبرفته است.

آگهی

شماری از شهروندان افغانستان در واکنش به حمله روز جمعه در کابل در مقابل کاخ سفید تجمع کردند و خواستار توقف این کشتارها و به‌رسمیت شناختن نسل‌کشی هزاره‌ها شدند. معترضان، طالبان را «تروریست» خواندند و تاکید کردند که این گروه نیز مقصر وضعیت بد شهروندان هزاره افغانستان است.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی در واکنش به حمله به مرکز آموزشی کاج در کابل گفته است که در نبود یک حکومت واقعی، منتخب و پاسخگو جلوگیری از تکرار چنین تراژدی غیر ممکن است: «سال‌هاست با رنگ‌های سفید و سیاه ما را می‌کشند و دنیا فقط نظاره‌گر است و محکوم می‌کند.» 

یک روز پس از حمله انتحاری به دانش‌آموزان آموزشگاه کاج، ده‌ها زن و دختر افغان با راهپیمایی در خیابان‌های کابل شعار دادند: «شیعه بودن جرم نیست»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یوناما: در حمله انتحاری به آموزشگاه کاج ۵۳ دانش‌آموز افغان از جمله ۴۶ دختر کشته شده‌اند

طالبان مجسمه یکی از رهبران هزاره را در بامیان با لوح قرآن جایگزین کردند

دیده‌بان حقوق بشر طالبان را به اخراج شیعیان هزاره از خانه و کاشانه متهم کرد