سوء قصد به جان عمران خان؛ نخست وزیر سابق پاکستان هدف تیراندازی قرار گرفت اما جان سالم به در برد

سوء قصد به جان عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان
سوء قصد به جان عمران خان؛ نخست وزیر پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عمران خان که به رغم برکناری همچنان از حمایت گسترده مردمی برخوردار است در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده بود که آماده جان باختن برای کشورش است؛ اطرافیانش وی بارها از تهدیدهایی علیه او خبر داده بودند.

آگهی

عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان روز پنجشنبه در حاشیه یک گردهم‌آیی سیاسی هدف سوءقصد مسلحانه قرار گرفت.

یکی از مشاوران نزدیک عمران خان ضمن تایید این خبر به فرانس‌پرس گفت که نخست وزیر پاکستان از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته اما وضعیت باثباتی دارد. 

بنا به گفته این منبع، عمران خان که در میان جمعیت حاضر در یک گرد‌هم‌آیی سیاسی در «گوجرانواله»، یکی از شهرهای استان پنجاب واقع در شرق پاکستان هدف این حمله مسلحانه قرار گرفته است.

رئوف حسن، از مشاوران نزدیک عمران خان با تاکید مجدد بر پایدار بودن وضعیت سلامتی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که یک نفر از مهاجمانِ این سوءقصد کشته شده و دومین نفر نیز توسط پلیس دستگیر شده است.

عمران خان که ماه آوریل گذشته در پی رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از قدرت برکنار شد از روز جمعه گذشته بار دیگر دست به بسیج حامیان خود زد و دومین راهپیمایی بزرگ مخالفان را به سوی اسلام‌آباد به راه انداخت.

این راهپمایی بزرگ که از شهر لاهور مرکز ایال‌ت پنجاب استارت خورد با هدف اعمال فشار برای برپایی انتخابات زودهنگام پارلمانی و فراهم شدن زمینه بازگشت عمران خان به قدرت سازماندهی شده است.

نخست وزیر پیشین و ۷۰ ساله پاکستان از آغاز این راهپیمایی هر روز بر روی کانتینری که بر روی یک کامیون قرار دارد می‌ایستد و برای هزاران هوادار خود در شهرهای عبوری سخنرانی می‌کند.

عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان با انتشار توییتی ضمن محکوم کردن این حمله آنرا تلاشی شرم‌آور و بزدلانه برای ترور خوانده و نسبت به بهبود وضعیت جسمانی عمران خان ابراز امیدوای کرده است.

شهباز شریف، نخست وزیر کنونی پاکستان نیز که به چین سفر کرده در پیامی به این سوء قصد مسلحانه واکنش شان داد و آنرا به شدت محکوم کرد.

پاکستان از دهه‌ها پیش دستخوش خشونت‌هایی است که عمدتا از جانب جنبش‌های افراطی اسلام گرا برای به چالش کشیدن نفوذ قدرت مرکزی اعمال می‌شود.

بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان، به عنوان نخستین زن عصر مدرن که هدایت یک کشور اسلامی را در دست گرفته بود سال ۲۰۰۷ میلادی ترور شد و آمران قتل وی نیز هرگز شناسایی نشدند.

برکناری در حین برخورداری از محبوبیت

عمران خان، قهرمان سابق کریکت پاکستان که از محبوبیت بالایی در کشورش برخوردار است سال ۲۰۱۸ به عنوان نخست وزیر این کشور برگزیده شد.

وی ماه آوریل در پی رای عدم اعتماد از سوی پارلمان استیضاح شد و قدرت پس از وی به دست یک دولت ائتلافی به ریاست شهباز شریف افتاد.

عمران خان که به رغم برکناری همچنان از حمایت گسترده مردمی برخوردار است در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده بود که آماده جان باختن برای کشورش است؛ اطرافیانش وی بارها از تهدیدهایی علیه او خبر داده بودند.

کمیسیون انتخابات پاکستان پیش‌تر عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور را به فروش هدایای رسمی دریافت شده در دوران نخست وزیری متهم و صلاحیت وی برای تصدی پست‌های دولتی را رد کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرونده فساد عمران خان؛ «قادر تراست» چیست و چه اتهامی متوجه بشری‌ بی‌بی است؟

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند