بیست هزار داوطلب از سراسر دنیا؛ یاریگران برگزاری جام جهانی

بیست هزار داوطلب از سراسر دنیا؛ یاریگران برگزاری جام جهانی
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«وقتی برای این کار داوطلب می‌شوید و بقیه را می‌بینید واقعا احساس می‌کنید که جزو یک خانوادهٔ بزرگ هستید که هر عضوش از یک فرهنگ متفاوت می‌آید.»

آگهی

قطر با ۱۱ هزار کیلومتر مربع مساحت، کوچکترین کشوری است که تا کنون میزبان جام جهانی شده، و بیست هزار هوادار فوتبال از سراسر دنیا داوطلب کمک برای برگزاری این رویداد شده‌اند. این داوطلبان ۱۸ تا ۷۷ ساله از ۱۶۰ کشور دنیا راهی دوحه شده‌اند، و در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال در هتل‌ها، بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و ورزشگاه‌ها حضور خواهند داشت. 

داوطلبانی که بناست به برگزاری جام جهانی کمک کنند

این حضور برای داوطلبان سفری پرماجرا بوده است. بیش از نیم میلیون نفر متقاضی حضور در دوحه بودند و گزینش داوطلبان بسیار سخت‌گیرانه بود. آنها پس از گذراندن آزمون و مصاحبه، به‌شکل آنلاین دوره دیده‌اند.

دورهٔ آموزشی نفربه‌نفر در کانون داوطلبان برگزار می‌شود، فضایی با حال‌هوای ورزشی که مربیان در آن روزانه ۷۵۰ داوطلب را تعلیم می‌دهند. آخرین مرحلهٔ آموزش در ورزشگاه، جایگاه ویژهٔ هواداران، و کانون رسانه‌‌ها انجام می‌شود.

داوطلبان علاوه بر نشان‌دادن شوروشوق باید وقت زیادی هم صرف این کار کنند، نخست برای گذراندن دورهٔ تعلیمی و سپس برای دست‌کم ۱۰ روز کار در زمان برگزاری مسابقات.

هرکدام از داوطلبان بر این نکته تأکید دارند که این مسابقات فرصت مناسبی برای یادگیری و شناخت دیگران است. همدلی و هماهنگی این داوطلبان برای برگزاری جام جهانی، خود نمادی از قدرت سازندهٔ ورزش است.

آمادگی صاحبان کسب‌وکار برای بهره‌بردن از فرصت جام جهانی

درحالی که هیجان برگزاری جام جهانی قطر هر روز بیشتر می‌شود شهروندان و صاحبان کسب‌وکار نیز در این کشور هر روز بیشتر برای استقبال از تماشاگران جام جهانی آماده می‌شوند.

وی جی، استاد قنادی در حال ساخت ماکت شکلاتی استادیوم لوسیل است که بناست فینال مسابقات جام جهانی در آن برگزار شود. این جوان ۲۴ ساله عاشق حرفهٔ خود است و می‌گوید: «من از ۸ سالگی عاشق کارهایی بودم که در آنها مجبور نباشم پشت میز و جلوی کامپیوتر بنشینم. کارهایی که ذهن و دستم را به چالش بکشد، و قنادی یکی از معدود کارهایی است که خلاقیت ذهن و دست را همزمان می‌طلبد.»

در نزدیکی بندر قدیمی دوحه جای تازه‌ای باز شده که تیم کِلِی اینکانترز در آن طی برگزاری مسابقات برای گردشگران کلاس‌های سفال‌گری برگزار می‌کنند. ریما ابوحسن که پنج سال پیش کارگاه سرامیکش را در پرل دوحه باز کرده با رسیدن جام جهانی دل به دریا زده و دومین کارگاه را هم افتتاح کرده است.

ریما می‌گوید: «برنامه‌ام این است تعدادی از گردشگران را به اینجا بیاورم تا شاهد هنر سفالگری سنتی ما باشند، و دیگر این‌که قصد دارم همزمان اشیایی را که به طور ویژه برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته شده‌اند به فروش برسانم.»

او می‌گوید سفالگری ذهن خودش را آرام می‌کند و می‌تواند برای هوادارن فوتبال هم بسیار آرامبخش و جذاب باشد.

تماشای فوتبال همراه با چشیدن طعم فرهنگ بومی

گردشگران همچنین می‌توانند سری به سوق‌الوکرا در جنوب دوحه بزنند که روزگاری بندرگاهِ صید ماهی و مروارید بوده، اما امروز قایق‌هایش در ساحل جا خوش کرده‌اند.

کانون فرهنگی ایمبریس دوحه نیز مرکز مستقلی است که میراث تاریخی قطر در آن به نمایش درآمده است. گردانندگان این خانهٔ فرهنگی امیدوارند که با ارائهٔ تلفیقی از فرهنگ و ورزش، طعمی از زندگی سنتی قطر را نیز به گردشگران بچشانند.

امل الشماری، مدیر این کانون فرهنگی می‌گوید: «می‌دانیم که بسیاری از کسانی که به دوحه می‌آيند طرفداران پروپاقرص فوتبال‌اند. برای همین می‌خواستیم در این خانهٔ فرهنگی پذیرای آنها باشیم. پیشنهاد ما آن است که با حسّی از فرهنگ بومی به تماشای فوتبال بروند و بازی را با حال‌وهوای قطری تماشا کنند. آنها می‌توانند سری به اینجا بزنند و با لباس‌ها و غذاهای محلی ما آشنا شوند.»

ساکنان قطر امیدوارند که هواداران فوتبال کشورشان را با خاطراتی ورای انتظار ترک کنند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

قطر میزبان برترین‌های تنیس و والیبال ساحلی

جام جهانی کودکان خیابانی و تسهیل دسترسی همگان به ورزشگاه‌های جام جهانی

کارآفرینان در قطر؛ تسهیل دسترسی به فضای مجازی برای نابینایان