اردوغان: با اصلاحات در قانون اساسی از زنان محجبه حمایت می‌کنیم

رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری ترکیه می‌گوید با پیش‌نویس اصلاحات در قانون اساسی قصد دارد از زنان و دخترانی که روسری بر سر می‌کنند بیش از گذشته حمایت کند.

آگهی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید قصد دارد قانون اساسی جدیدی را برای ترکیه ارائه دهد که به گفته او «حقوق و آزادی‌های شهروندان» را تضمین می‌کند. 

آقای اردوغان با بیان این مطلب همچنین گفت که دولت او قصد دارد اصلاحیه جدیدی را پیشنهاد کند که در آن از حقوق زنانی که مایل به استفاده از حجاب و روسری هستند، محافظت می‌شود. به گفته او همچنین ارزش‌های خانواده در برابر «تهدید جریان‌های منحرف» حفظ خواهد شد. این اشاره‌ای است به اصلاحات برنامه‌ریزی شده که قصد دارد روابط همجنس‌گرایان در ترکیه را محدود کند. 

سخنرانی اردوغان در یک سال مانده به زمان برگزاری جشن‌های یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که این کشور در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در پیش خواهد داشت و تحلیلگران سخنرانی او را به عنوان «مانیفست تبلیغاتی» اردوغان و حزب عدالت و توسعه توصیف کردند. 

رجب طیب اردوغان طی دو دهه گذشته رهبری ترکیه را بر عهده داشته است. او ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس در مقام رئیس جمهور از سال ۲۰۰۳ قدرت را در این کشور در دست داشته است. 

اردوغان مدعی است با چشم‌اندازی که ارائه داده قرار است ترکیه به یکی از ۱۰ قدرت برتر جهان در «سیاست، اقتصاد، فناوری، سیاست خارجی و قدرت نظامی» تبدیل شود و در عین حال وابستگی انرژی این کشور به کشورهای خارجی را کاهش دهد. 

رئیس جمهوری ترکیه همچنین قول داد که طرح ساخت کانالی که از استانبول می‌گذرد پی بگیرد. طرح دولت ترکیه برای این کانال در تنگه بسفر نگرانی‌ گروه‌های زیست محیطی را به همراه داشته است. 

اردوغان در بخشی از سخنرانی خود گفت: «ما می‌خواهیم شروع قدرتمندی برای قرن جدید جمهوری ترکیه داشته باشیم.» اردوغان با اشاره به اینکه قانون اساسی ترکیه پس از کودتای نظامی در سال ۱۹۸۰ تهیه شد، وعده داد که قانون اساسی جدیدی به تصویب برساند که «حاکمیت قانون، کثرت گرایی، عدالت و برابری» را تقویت کند. او همچنین افزود: «مدت زمان ماندگاری قانون اساسی کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ به پایان رسیده است.»

اظهارات اردوغان در خصوص قانون اساسی در حالی مطرح می‌شود که او طی دو دهه اخیر بارها همه‌پرسی‌هایی برای تغییر موادی از این قانون اساسی برگزار کرده و با موفقیت در آنها توانسته به مرور ضمن کاهش قدرت نظامیان، نفوذ خود بر دستگاه قضایی را افزایش و زمینه را برای استمرار حضورش در قدرت تحکیم کند. 

رهبر ترکیه همچنین گفت: «پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی که هفته آینده ارائه می‌شود، تضمین می‌کند که حقوق تحصیلی و شغلی همه دختران و خواهران ما چه آنهایی که روسری بر سر داشته باشند و چه بدون پوشش‌ها، حفظ شود. همچنین باید نهاد خانواده در برابر تهدید جریان‌های انحرافی محافظت کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نتایج نظرسنجی ها نشان می‌دهد که اردوغان دیگر همچون گذشته از حمایت گسترده مردمی برخوردار نیست و تورم بالا در این کشور موجب شده تا بسیاری از طرفداران او دیگر از سیاست‌های این رهبر اقتدارگرا حمایت نکنند. ناظران بر این باورند که اردوغان برای همراه کردن بخش جامعه محافظه‌کار با خود مواضعی ضد دگرباشان جنسی مطرح می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش سپاه در مرز ایران با جمهوری آذربایجان؛ امیر عبداللهیان به ایروان رفت و اردوغان به باکو

پیشنهاد پوتین به اردوغان برای تشکیل یک «هاب گازی» در ترکیه برای قیمت‌گذاری و عرضه به اروپا

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد