ادعای منابع اسرائیلی: ۹۰ درصد توانمندی نظامی ایران را در سوریه نابود کرده‌ایم

دو جنگنده اسرائیلی
دو جنگنده اسرائیلی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جروزالم پست نوشت که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، فعالیت نظامی ایران و حزب‌الله را به ویژه در نزدیکی بلندی‌های جولان و جنوب این کشور کاهش داده است.

آگهی

مقام‌های ارشد وزارت دفاع اسرائیل مدعی شدند که در جریان عملیات نیروهای این کشور در سوریه حدود ۹۰ درصد توانمندی نظامی جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان نابود شده است. 

روزنامه اسرائیلی جروزالم پُست در شماره روز یکشنبه (۲۳ اکتبر) به نقل از مقام‌های نظامی ارشد این کشور نوشت: «اسرائیل در سال‌های اخیر موفق شده است توانایی ایران را در انتقال سلاح به سوریه، ساخت سلاح در خاک این کشور و ایجاد پایگاه‌های مشترک با شبه‌نظامیان تحت حمایتش، تقریبا به طور کامل از بین ببرد.»

آخرین حمله ادعایی منتسب به اسرائیل در سوریه روز جمعه رخ داد که در پی آن مناطقی در نزدیکی فرودگاه دمشق هدف قرار گرفت. این حمله پس از حدود یک ماه توقف نسبی این گونه حملات انجام شد. منابع آگاه در وزارت دفاع اسرائیل به این روزنامه گفته‌اند که توقف دوره‌ای حملات نتیجه تصمیم ایران برای تعلیق موقت قاچاق سلاح به سوریه با هدف یافتن مسیر جدید و فریب اسرائیل است.

مقام‌های امنیتی اسرائیل تاکید کردند که ارتش اسرائیل به مسیرهای دریایی، هوایی و زمینی قاچاق [سلاح] ایران به سوریه آسیب جدی وارد کرده است. همچنین در نتیجه این حملات، توانایی ارتش سوریه در تولید تسلیحات و مهمات نیز از زمان استفاده مشترک ایرانی‌ها و حزب‌الله از آنها کاهش یافته است.

به گفته مقام‌های اسرائیلی که جروزالم پُست از افشای نام آنها اجتناب کرده، حملات اسرائیل در سال‌های اخیر بر متوقف کردن قاچاق قطعات به مرکز تحقیقات علمی (CERS) واقع در شهر مصیاف که از سوی ایران جهت تولید انواع موشک‌ و تسلیحات پیشرفته برای نیروهای نیابتی‌اش استفاده می‌شود، متمرکز بوده است.

جروزالم پست همچنین بر پایه ارزیابی موجود در اسرائیل نوشت که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، فعالیت نظامی ایران و حزب‌الله را به ویژه در نزدیکی بلندی‌های جولان و جنوب این کشور کاهش داده است. 

منابع اسرائیلی دلیل این اقدام آقای اسد را ناامیدی او از بازپس‌گیری مناطق کردنشین تحت کنترل و تصرف کُردها و  ترکیه اعلام کرده‌اند. بر همین اساس، گفته شده که تلاش رئیس جمهوری سوریه بر بازگرداندن ثبات به شهرهای بزرگ این کشور، به ویژه دمشق و منطقه واقع در نوار ساحلی متمرکز شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

این منابع در عین حال تاکید کردند که با وجود رخداد تنش اخیر میان اسرائیل و روسیه در مورد ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین، مکانیسم رفع منازعه برای جلوگیری از بروز اصطکاک میان نیروهای روسیه و اسرائیل در سوریه طبق روند گذشته از کارآیی خوبی برخوردار است.

 منابعی که جروزالم پُست با استناد به آنها گزارش خود را منتشر کرده‌است ادعا کرده‌اند که «به دلیل تداوم حملات هوایی ارتش اسرائیل علیه نیروهای [ایرانی] حاضر در سوریه»، طرح قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس ایران که در سال ۲۰۲۰ توسط آمریکایی‌ها کشته شد، شکست خورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لبنان و اسرائیل بر سر مرزهای دریایی و بهره‌بر داری از منابع گازی به توافق تاریخی دست یافتند

نخستین کشتی حامل کمک‌های غذایی از مبدأ قبرس به نوار غزه نزدیک شد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند