بازگشت الناز رکابی و پرسش‌هایی که همچنان «بی‌پاسخ» مانده‌‌اند

Iranian athlete Elnaz Rekabi
Iranian athlete Elnaz Rekabi Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم رکابی در زمان فرود به فرودگاه امام خمینی تهران، چهره‌اش را بطور کامل پوشانده بود و در حالی در سکوت از ساختمان فرودگاه خارج شد که صدها نفر از طرفدارانش در بیرون از ساختمان او را با صدای بلند تشویق می‌کردند

آگهی

الناز رکابی، ورزشکار ۳۳ ساله رشتۀ سنگ‌نوردی که در روز یکشنبه ۲۴ مهر در جریان فینال مسابقات قهرمانی سنگ‌نوردی آسیا در کره جنوبی بدون حجاب ظاهر شده بود، بامداد چهارشنبه ۲۷ مهر وارد ایران شد.

دارندۀ ۴۰ طلای کشوری و برنده مدال طلای ماده بولدرینگ کاپ آسیا در سال ۲۰۱۷ میلادی، در حالی پا به خاک ایران گذاشت که تصاویر حضور بدون حجاب او، بطور گسترده در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شده و برای حکومت ایران که هم اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با اعتراضات آزادیخواهانۀ مردمی در داخل کشور و مخالفان حجاب اجباری است، چالش جدیدی را بوجود آورده است.

خانم رکابی در زمان فرود به فرودگاه امام خمینی تهران، چهره‌اش را بطور کامل پوشانده بود. اما با خبرنگاران رسانه‌های رسمی در فرودگاه گفت‌و‌گو کرد. او در حالی در سکوت از ساختمان فرودگاه خارج شد که صدها نفر از طرفدارانش در بیرون از ساختمان او را با صدای بلند تشویق می‌کردند.

بازگشت الناز رکابی به ایران در حالی است که همچنان نگرانی‌های جدی درباره امنیت و سرنوشت او وجود دارد: بنا بر آنچه در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود، پس از حضور بدون حجاب در رقابت‌های فینال، او به سرعت از سوی مقامات سفارت ایران در کره جنوبی فراخوانده شده و سپس بیانیه‌ای با محتوای «غذرخواهی» و به این شرح در صفحه ایسنتاگرامش منتشر شده که دلیل حضور بی‌حجابش در این مسابقات، «زمان‌بندی نامناسب» و فراخواندن «غیرقابل پیش‌بینی» او برای صعود دیواره بوده که باعث شده «سهوا» حجابش دچار اشکال شود.

بسیاری این متن را شبیه به «اعترافات اجباری» می‌دانند، بویژه آنکه این نامۀ عذرخواهی پس از احضار خانم رکابی از سوی مقامات ایرانی حاضر در سئول و یک روز بی‌خبری کامل از وضعیت او منتشر شده است.

تنها افرادی که موفق به گفتگو با او پس از ورود به فرودگاه شدند نیز، دو خبرنگار متعلق به رسانه‌های دولتی ایران بودند که دلیل حضور بی‌حجاب او را پرسیدند و او بار دیگر همان سخنان بیانیه «عذرخواهی» را تکرار کرد.

پیش از این «ایران وایر» اعلام کرده بود که در پی کشف حجاب الناز، برادرش داود رکابی از سوی نهادهای اطلاعاتی ایران احضار شده بود و پس از این احضار، دیگر داود رکابی هیچ تماسی با خانواده اش نداشته است. این گمان مطرح است که حکومت ایران سعی داشته با بازداشت داود رکابی، خواهرش را مجبور به انتشار پیام عذرخواهی و بازگشت به ایران کند.

روز گذشته درنهایت خبرگزاری تسنیم مصاحبه‌ای با داود رکابی منتشر کرد و از زبان او احتمال پناهندگی الناز را رد کرد و نوشت: «خواهرم حجاب داشت و هدبند روی سرش بود و متأسفانه برخی‌ها روی این موضوع موج‌سواری می‌کنند.»

طی دو روز گذشته سرنوشت الناز رکابی و خطرات احتمالی که او را در ایران تهدید می‌کند، موضوع گزارش چندین رسانۀ انگلیسی و فرانسه زبان همچون گاردین، سی ان ان، فوربس، فرانس انفو، لیبراسیون و فرانس ۲۴ بود.

نهادهای مختلفی همچون فدراسیون بین‌المللی سنگ‌نوردی و گروههای بین‌المللی حقوق بشری از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز حمایت خود را از او اعلام و تاکید کردند که وقایع مرتبط با او در خاک ایران را همچنان زیرنظر خواهند داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت الناز رکابی به مسابقات بین‌المللی با حجاب اجباری

رویدادهای مهم پیش رو، از چهلم مهسا تا جام جهانی؛ آیا قرار است تقویم نقشی در اعتراضات ایران بازی کند؟

گزارش اختصاصی یورونیوز از حضور الناز رکابی در مسابقات جهانی سنگ نوردی