جنگ اوکراین؛ ناتو از «قطعنامه محکومیت الحاق» در سازمان ملل استقبال و کی‌یف ۶ پهپاد شاهد را منهدم کرد

یک پهپاد ایرانی موسوم به شاهد
یک پهپاد ایرانی موسوم به شاهد Copyright Ukrainian military’s Strategic Communications Directorate/AP
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیرکل ناتو در دومین روز نشست وزرای دفاع کشورهای عضو، از رای مجمع عمومی سازمان ملل در تصویب قطعنامه علیه روسیه حمایت کرد.

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پنجشنبه از محکومیت قاطعانه سازمان ملل در برابر «اشغالگری روسیه» و الحاق بخش های شرقی اوکراین به این کشور، حمایت کرد. 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد  «قطعنامه محکومیت الحاق بخشی از خاک اوکراین به روسیه» را با ۱۴۳ رای موافق تصویب کرد. پنج کشور به این قطعنامه رای مخالف و ۳۵ کشور دیگر رای ممتنع دادند.

روسیه به همراه چهار کشور بلاروس، کره شمالی، سوریه و نیکاراگوئه به این قطعنامه رای منفی دادند. این در حالی است که چین به این قطعنامه رای ممتنع داد. نمایندگان ایران، آذربایجان، ترکمنستان و ونزوئلا در این نشست حاضر نشدند. 

ینس استولتنبرگ پنج شنبه با حمایت از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: «از پیام بسیار قوی دیروز جامعه بین المللی استقبال می کنم. رای گیری در سازمان ملل محکومیت آشکار الحاق غیرقانونی اراضی اوکراین و فراخوان قاطع به پوتین رئیس جمهوری روسیه برای لغو این تصمیمات و احترام به تمامیت ارضی اوکراین بود. این فقط نشان می دهد که ما باید از یک نظم بین المللی مبتنی بر قوانین برای ارزش های اصلی خود دفاع کنیم.»

سخنان استولتنبرگ در جریان دومین روز نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در مقر این سازمان در بروکسل، ایراد شد. 

همزمان جوزپ بورل، رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در توییتی نوشت که «سازمان ملل متحد به صراحت الحاق غیرقانونی اراضی اوکراین به روسیه را رد کرد و اینگونه، بار دیگر تایید کرد که این موضوع نقض آشکار منشور این سازمان است.» آقای بورل در بخش دیگری از توییت خود نوشت که «اتحادیه اروپا تا هر زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین می‌ماند.» 

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم در واکنش به رای مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که «روسیه پوتین بیش از پیش در انزوا قراردارد.» 

همزمان با دومین روز از نشست کشورهای ناتو در بروکسل، مقامات اروپایی می گویند روسیه با موشک و پهپاد در روزهای گذشته بیش از ۴۰ شهر اوکراین را هدف گرفته است.  

هشدار مقامات روسیه درباره «جنگ جهانی سوم»

الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه، روز پنجشنبه در واکنش به پیام کاخ سفید که اعلام کرده بود: «ایالات متحده متعهد شد تا از هر اینچ سرزمین اوکراین» دفاع کند، به خبرگزاری دولتی روسیه، تاس گفت: «کی‌یف به خوبی می‌ داند که چنین اقدامی به معنای تشدید تضمین شده جنگ جهانی سوم است.»

مقامات کاخ کرملین دلیل اصلی حمله ۲۴ فوریه به اوکراین، که آن را «عملیات ویژه» می خوانند، «به خطر افتادن امنیت روسیه» در چارچوب جاه طلبی های اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می دانند.

جدیدترین واکنش‌ها از فرانسه، آلمان و استونی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم روز پنج شنبه در واکنش به ادعای «روشن کردن جرقه های جنگ جهانی سوم» درصفحه توییترش نوشت: «ما خواهان جنگ جهانی نیستیم.» وی همچنین در بخش دیگری نوشت که « تمام کمک های اروپا به اوکراین تنها برای این است که این کشور بتواند از خود دفاع کند. ما هیچگاه قصد حمله به روسیه را نداریم.»

همزمان با توییت‌های ماکرون، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد که کشورش همچون «ماه و هفته های گذشته به اوکراین سلاح صادر خواهد کرد.» شولتس همچون جوزپ بورل تاکید کرد که «تا هر زمان که لازم باشد به اوکراین کمک خواهیم کرد تا آنزمان که بتوانیم جلوی اشغالگری فاجعه بار روسیه را بگیریم.» 

نخست وزیر استونی، که کشورش عضوی از ناتوست نیز در توییتی نوشت که استونی «تجهیزات گرمایش و سلاح» به اوکراین می فرستد. کایا کالاس، در صفحه توییتر شخصی خود نوشت که «دراولین فرصت برای اوکراینی ها تجهیزات می فرستیم. چرا که این تنها راه برای برقراری صلح پایدار است.» استونی یکی از کوچکترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با روسیه مرز مشترک دارد. 

کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع آلمان هم که در نشست ناتو در بروکسل حضور دارد اعلام کرد که ۱۵ عضو اروپایی ناتو با برنامه «سپر دفاعی هوایی» اروپا موافقت کردند. وی جزییاتی از این برنامه و یا نام کشورها نگفت. با این حال رسانه های آلمانی می گویند «بریتانیا، اسلواکی، نروژ، لیتوانی و مجارستان و بلغارستان» از جمله این کشورها هستند. 

شش پهپاد شاهد منهدم شد؛ بریتانیا «ناسام» و پهپاد به اوکراین می‌دهد

وزارت دفاع اوکراین می گوید در ۲۴ ساعت گذشته دست کم ۶ پهپاد ایرانی موسوم به شاهد ۱۳۶ را منهدم کرده است. اغلب این پهپادها از سوی ارتش روسیه در جنوب اوکراین مورد استفاده قرارگرفته‌اند. این پهپادها در اوایل هفته و در شدیدترین حمله موشکی ارتش روسیه به شهرهای اوکراین در کی‌یف، تلفات مالی و جانی برجای گذاشتند.

به گفته وزارت دفاع اوکراین اغلب پهپادهایی که ایران به روسیه داده است در شبه جزیره کریمه و در نزدیکی استان خرسون، مستقر شده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا می گوید در هفته های پیش رو موشک‌های ضدهوایی «ناسام» را به اوکراین تحویل خواهد داد. همچنین وزارت دفاع این کشور متعهد شده است که پهپادهایی را به اوکراین بدهد. وزیر دفاع بریتانیا در این باره گفت که «تسلیحات جدید به اوکراین کمک خواهد کرد تا از آسمان کشور محافظت کند.»

دفتر رئیس جمهوری اوکراین پنج شنبه ۱۳ اکتبر اعلام کرد که دست کم ۱۳ نفر در جریان حملات روسیه در شبانه روز گذشته در این کشور کشته و ۳۷ نفر زخمی شده‌اند. بیشترین تلفات جانی در شهر میکولایف بوده است. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خاموشی‌های گسترده در اوکراین؛ ساکنان خرسون با تشدید حملات روسیه از شهر می‌گریزند

ایران ارسال تسلیحات به مسکو برای استفاده علیه کی‌یف را بار دیگر تکذیب کرد

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند