کشورهای اروپایی در پی وضع تحریم‌های تازه علیه ایران به دلیل «سرکوب خشونت‌آمیز» اعتراضات

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجله اشپیگل آلمان گزارش داده که ۶ کشور اروپایی بسته‌ای از تحریم‌های تازه علیه ایران را پیشنهاد داده‌اند که به دلیل نقض حقوق بشر مقام‌ها و نهادهای دخیل ایرانی در این سرکوب‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد.

آگهی

مجله اشپیگل آلمان به نقل از یک منبع در وزارت خارجه این کشور گزارش داده که چندین کشور اروپایی پیشنهاد داده‌اند تحریم‌های جدیدی از سوی این اتحادیه علیه ایران به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات در نظر گرفته شود. 

رویترز به نقل از اشپیگل گزارش داده که ۶ کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، جمهوری چک و دانمارک در مجموع ۱۶ پیشنهاد برای اعمال تحریم علیه ایران در نظر گرفته‌اند که افراد و نهادهایی را مورد هدف قرار می‌دهد که مسئول اصلی سرکوب اعتراضات سراسری در ایران هستند. 

مجله اشپیگل که ابتدا این خبر را منتشر کرده بود گزارش داده پیشنهاد دهندگان این تحریم‌ها قصد دارند ایده خود را در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۷ اکتبر مطرح کنند تا در این رابطه تصمیم گرفته شود. 

این منبع همچنین اضافه کرده که آلمان و شرکای اروپایی آن به صورت جدی روی این پیشنهادات کار می‌کنند. 

همچنین آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه با محکوم کردن سرکوب اعتراضات در ایران تاکید کرد که این اقدام حکومت ایران نشانه ترس محض آنها از یادگیری و قدرت آزادی مردم است. او همچنین وعده داد که ایران برای این اقدامات تحریم می‌شود. 

با وجود گذشت بیش از دو هفته از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، تجمعاتی در خیابان‌های سراسر کشور و همچنین دانشگاه‌ها در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و دستگاه‌های امنیتی هم به شکلی خشونت‌آمیز تلاش دارند که این اعتراضات را سرکوب کنند. 

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی پس از سکوتی طولانی بالاخره امروز در خصوص این اعتراضات صحبت کرد و کشورهای خارجی آمریکا و اسرائيل را مسئول و طراح این اعتراضات که او آن‌را «اغتشاشات» خوانده، معرفی کرد. 

هنوز مشخص نیست دقیقا چه تعداد از معترضان از آغاز اعتراضات تاکنون از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند اما تلویزیون دولتی ایران هفته گذشته گفته بود که در آماری غیررسمی ۴۱ نفر از جمله تعدادی از اعضای نیروهای امنیتی در این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند. با این حال مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند تعداد واقعی کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این عدد است و احتمالا بیش از ۱۰۰ نفر در جریان سرکوب‌های خشونت‌آمیز کشته شده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هو کردن نماینده مجلس فرانسه در تجمع همبستگی با اعتراضات ایران در پاریس به جنجال سیاسی تبدیل شد

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد

بازداشت ده‌ها نفر دیگر در چندین شهر ایران؛ معترضان و حکومت مدعی وقوع تیراندازی شدند