تهدید اتمی پوتین؛ آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه Copyright ای پی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر در واکنش به «تهدید اتمی» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین را جدی می‌گیرد و در صورت چنین اقدامی «عواقب شدید» در انتظار روسیه خواهد بود.

آگهی

کاخ سفید روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر در واکنش به «تهدید اتمی» ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین را جدی می‌گیرد و در صورت چنین اقدامی «عواقب شدید» در انتظار روسیه خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به شبکه ای‌بی‌سی گفت: «این لفاظی‌ای غیرمسئولانه از سوی یک قدرت هسته‌ای است.» 

وی افزود: «وضعیت استراتژیک آنها را در بهترین صورتی که می‌توانیم زیر نظر داریم تا ما نیز در صورت لزوم وضعیت خود را تغییر دهیم. اما در حال حاضر هیچ چیزی که دلالت بر چنین ضرورتی داشته باشد، وجود ندارد.» 

جان کربی در پاسخ به سوالی درباره لزوم بسیج ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره نظامی از سوی رئیس جمهوری روسیه، تاکید کرد: «ما انتظارش را داشتیم.»

این دریادار سابق ارتش ایالات متحده در ادامه تصریح کرد: «چنین تصمیمی بی شک نشان دهنده این است که او (ولادیمیر پوتین) قصد دارد برنامه نظامی خود را تا انتها به پیش ببرد.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید سپس افزود: ولادیمیر پوتین «با گریز از خدمت در سرویس‌های نظامی خود  از خدمت مشکل دارد، او حتی مجروحان را مجبور می کند به جنگ بازگردند، بنابراین واضح است که او در استخدام نیرو با مشکل روبرو است.»

رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی ضبط شده فرمان «بسیج محدود» سیصد هزار نیروی ذخیره و به خدمت گرفتن برخی شهروندان ب خدمت رفته که تجربه جنگ را دارند، صادر کرد.

این تصمیم به اذغان تحلیل‌گران را ه برای تشدید درگیری‌ها و احتمالا طولانی‌تر شدن جنگ در اوکراین فراهم می‌کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با اشاره به اینکه کشورش آمادگی استفاده از سلاح اتمی در جنگ را دارد، تاکید کرد که: «این یک بلوف نیست».

زلنسکی: «استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای را باور ندارم»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به تهدید هسته‌ای همتای روس خود ولادیمیر پوتین تاکید کرد  که استفاده مسکو از سلاح هسته ای در جنگ اوکراین را «باور» ندارد.

رئیس جمهوری اوکراین در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آلمان تصریح کرد: «باور ندارم که از این سلاح‌ها استفاده شود. من باور ندارم که جهان اجازه دهد این اتفاق بیفتد.»

ناتو «لفاظی خطرناک هسته‌ای» روسیه را محکوم کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه آنچه را که «لفاظی خطرناک هسته‌ای» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواند، محکوم کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو هم‌سو با ایالت متحده آمریکا به سرعت به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین مبنی بر آمادگی کشورش برای استفاده از «همه ابزارها» در زرادخانه خود واکنش نشان داده و آنرا محکوم کرده است.

دبیر کل ناتو که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می‌گفت، با اشاره به این که چنین تهدیدهایی تازگی ندارد و  ولادیمیر پوتین قبلا بارها آنرا تکرار کرده است، یادآور شد: «ما آرام خواهیم ماند و به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد.»

واکنش رهبران اروپایی: اظهارات پوتین ناشی از هراس و وحشت اوست

مقام‌های بلند پایه سیاسی سه کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، مواضع اعلام شده از سوی رئیس کرملین را نشان دهنده ترس و هراس وی دانسته و بر ادامه حمایت‌ها از کی‌یف تاکید کردند.

نخست وزیران بلژیک و هلند و نیز رئیس شورای اتحادیه اروپا این واکنش را در پاسخ به تهدید‌های هسته‌ای اخیر ولادیمیر پوتین و نیز بخشی از اظهارات وی که به لزوم فراخوان نیروهای ذخیره و نیز حمایت از طرح الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین به کشورش اختصاص داشت، مطرح کردند.

مارک روته نخست وزیر هلند در این خصوص گفت: «همه اینها نشانه وحشت است. لفاظی‌های او در مورد سلاح‌های هسته‌ای چیزی است که قبلا بارها شنیده‌ایم و ما را دلسرد می کند.»

الکساندر دو کرو، همتای بلژیکی او در واکنش به تهدید‌های هسته‌ای ولادیمیر پوتین خواستار حفظ آرامش و نشان دادن واکنشی غیر تحریک آمیز و در عین حال تداوم حمایت از اوکراین شد.

آگهی

در همین راستا، شارل میشل، رئیس شورای اروپا تاکید کرد که کشورهای اروپایی هراسی از حمایت از اوکراین به خود راه نمی‌دهند.

به گفته وی: «در این جنگ، تنها یک متجاوز که روسیه است و یک کشور تحت تجاوز که اوکراین است، وجود دارند. در حمایت اتحادیه اروپا از خللی وارد نخواهد شد.»

در حالیکه هنوز دو کشور بزرگ اروپا یعنی آلمان و فرانسه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری روسیه واکنش نشان نداده‌اند، کمیسیون اروپا تهدید هسته‌ای وی را «قمار بی‌پروای هسته‌ای» ولادیمیر پوتین خواند.

پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «پوتین در حال انجام یک قمار هسته‌ای است. او از عنصر هسته ای به عنوان بخشی از زرادخانه ترور خود استفاده می کند و این غیرقابل قبول است.»

به گفته سخنگوی سیاست خارجی کمیسیون اروپا این اظهارات نشانه‌دهنده آن است که «پوتین علاقه‌ای به صلح ندارد و در پی تشدید این جنگ تجاوزکارانه است».

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاخ‌سفید: بیش از پیش نگران احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین هستیم

آمریکا بیش از ۵۰۰ تحریم جدید را علیه روسیه وضع کرد

دادستان‌های آمریکا: خبرچین اف‌بی‌آی اطلاعات دروغین درباره بایدن‌ها را از روسیه دریافت کرده بود