«ملونی فقط با ژامبون»؛ نگرانی ایتالیایی‌ها از به قدرت رسیدن راست‌های افراطی در انتخابات

رهبران احزاب دست راستی ایتالیا
رهبران احزاب دست راستی ایتالیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌که ۵ روز تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در ایتالیا زمان باقیست، نظرسنجی‌ها از احتمال بالای پیروزی ائتلاف دست راستی به رهبری جورجا ملونی خبر می‌دهند.

آگهی

در حاشیه یک تجمع انتخاباتی حزب «برادران ایتالیا» در شهر آنکونای این کشور، تعداد انگشت شماری از مخالفان این حزب دست‌راستی تابلوهایی در دست داشتند که نشان‌دهنده مخالفت آنها با «جورجا ملونی»، رهبر این جریان سیاسی است. 

یکی از تظاهرکنندگان تابلویی را در دست داشت که روی آن خطاب به ملونی نوشته بود: «تو نفرت پراکنی می‌کنی و نماینده من نیستی» همچنین روی یک تابلوی دیگری نوشته شده بود: «ملونی؟ فقط با ژامبون» کنایه‌ای که به سنت غذایی ایتالیا اشاره دارد که بر اساس آن مردم این کشور طالبی را که در زبان ایتالیایی به آن «ملونه یا Melone»  گفته می‌شود با ژامبون می‌خورند. 

حزب تحت رهبری جورجا ملونی یا همان برادران ایتالیا تاکنون و در نظرسنجی‌ها پیشتاز انتخاباتی است که قرار است روز یکشنبه ۲۵ سپتامبر در سراسر این کشور برگزار شود. در صورتی که او بتواند تحت یک ائتلاف دست راستی در انتخابات پیروز شود، به نخستین نخست وزیر زن تاریخ ایتالیا تبدیل خواهد شد. 

با این حال نگرانی‌های بسیاری در خصوص دیدگاه‌های رادیکال و دست راستی او وجود دارد. ملونی شدیدا مهاجرستیز است و از سیاست‌های محدودکننده ورود خارجی‌ها به ایتالیا حمایت می‌کند. او همچنین که خود را حامی خانواده و سنت در ایتالیا می‌داند و به شدت با دگرباشان جنسی زاویه دارد و از افزایش جمعیت این کشور و همچنین تولید مثل حمایت می‌کند و با سقط جنین هم مخالف است.  

ملونی خود را حامی سرسخت «ارزش‌های سنتی خانواده» توصیف می‌کند و معقتد است «سیال بودن جنسیت» امری مسخره و احمقانه است. این سیاستمدار دست راستی همچنین با حمله به لابی‌های حامی دگرباشان جنسی معتقد است این جریان‌ها با فضاسازی مصنوعی در حال تبلیغ و گسترش غیرواقعی همجنس‌گرایی در ایتالیا، اروپا و جهان هستند. ملونی همچنین مخالف تغییر ممنوعیت فرزندخواندگی در این کشور توسط افراد مجرد است.

با این حال او طرفداران سفت و سختی هم دارد. لوکرتزیا ماککیا یک مدل که در شهر رم زندگی می‌کند یکی از آنها است. او در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: «از زمانی که به سیاست علاقه‌مند شدم همیشه جورجا ملونی را دوست داشتم. او همیشه در کنار زنان است و من تمام چیزهایی را که به زبان می‌آورد، دوست دارم.» 

این مدل جوان همچنین می‌افزاید: «او تنها زنی است که با وجود تمام مشکلات در ایتالیا توانسته به عنوان یک زن به کار خود ادامه دهد، امری که اصلا در این کشور آسان نیست.»

مخالفان خانم ملونی نگرانند که به قدرت رسیدن او، ابعاد گسترده‌ای از یک فاجعه در ایتالیا را رقم زند. سیاست‌های ضد مهاجرتی و تاکیدهای فراوان او بر الگوهای ناسیونالیستی بسیاری را نگران کرده که ملونی و ائتلاف دست راستی همراه او یک دولت فاشیسیتی را در این کشور ایجاد کنند. 

اوریا گارگانو، رئيس یک سازمان مدنی که به قربانیان خشونت خانگی کمک می‌کند یکی از کسانی است که احتمال پیروزی ملونی در انتخابات ۲۵ سپتامبر نگران است.

او در این رابطه به یورونیوز می‌گوید: «حزب برادران ایتالیا همواره حقوق زنان را منکر شده است. آنها علیه سقط جنین بوده‌اند و با صراحت مخالفت خود را با دگرباشان جنسی ابراز می‌کنند. آنها سقط جنین را یک فاجعه می‌دانند و قصد دارند یک قبرستان برای تمام جنین‌های سقط شده با نام مادرهای آنها در سراسر ایتالیا ایجاد کنند.» 

در آخرین انتخاباتی که در ایتالیا برگزار شد حزب خانم ملونی تنها حدود ۴ درصد آرا را به دست آورد اما از آن زمان تاکنون چندین دولت و ائتلاف مختلف بر سر کار آمده و سقوط کردند تا در نهایت دیگر راهی جز برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی سراسری در این کشور باقی نماند. هرچند بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها حزب خانم ملونی ۲۵ درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد اما ائتلاف دست راستی که از همراهی برادران ایتالیا، فورتزا ایتالیا و حزب لگا تشکیل شده احتمالا حدود ۲۵۰ کرسی را که نزدیک به دو سوم کرسی‌های کل پارلمان خواهد بود، کسب خواهد کرد. در این صورت کار برای تشکیل دولت دست راستی به رهبری ملونی کاملا هموار خواهد بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در انتخابات سراسری ۲۵ سپتامبر مردم ایتالیا هم برای تعیین ۴۰۰ کرسی مجلس و هم انتخاب ۲۰۰ سناتور مجلس سنا پای صندوق‌های رای خواهند رفت. برای تشکیل دولت حزب یا ائتلاف پیروز باید به دو سوم که به معنای ۲۶۷ نماینده در مجلس و ۱۳۴ سناتور در مجلس سنا است، دست یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان دولت ائتلافی ماریو دراگی در ایتالیا؛ سنگینی شبح راست‌گرایی بر سرزمین چکمه

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

همه فرزندان نخست وزیر اسبق ایتالیا میلیاردر شدند