برخورد «خشونت‌بار» گشت ارشاد ایران با دختر جوان؛ «مهسا هم رفت»

تصاویر منتشرشده از مهسا امینی
تصاویر منتشرشده از مهسا امینی Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اصغر فرهادی، کارگردان برنده جایزه اسکار و خالق فیلم «شهر زیبا» خطاب به مهسا امینی نوشت: «نوشته بودی که به تهران خواهی رفت و شاید لابه‌لای کارهای روزمره‌ات به جاهای دیدنی هم سری خواهی زد. این بود دیدنی‌های این شهر، همین و نه بیش.»

آگهی

انتشار تصویر مهسا امینی، زن جوانی که پس از بازداشت از سوی پلیس ایران به «کما» رفته است واکنش گسترده شخصیت‌های اجتماعی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. منابع متعددی می گویند خانم امینی در بیمارستان جان باخته است. هنوز منابع بیمارستان کسری و ارگان های رسمی خبر مرگ این جوان «بازداشتی گشت ارشاد» را تایید نکرده اند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بدون نام بردن از مهسا امینی اعلام کرده زنی که برای «توجیه و آموزش» به یکی از بخش‌های نیروی انتظامی منتقل شده بود به دنبال «عارضه قلبی» در بیمارستان بستری شد. 

به گزارش رسانه‌های ایران مهسا امینی از کردستان به تهران سفر کرده بود و از سوی ماموران «طرح امنیت اخلاقی» بازداشت شد. بنا به گزارش‌ها از او پس از انتقال به بازداشتگاه وزراء در تهران خواسته شده بود تا در «کلاس توجیهی ۴۰ دقیقه‌ای درباره حجاب» شرکت کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که حال مهسا امینی «وخیم» است و پزشکان به اعضای خانواده او گفته‌اند که «چندان امیدی به زنده ماندن» او نیست. 

انتشار خبر انتقال این زن جوان به بیمارستان پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد واکنش‌های اعتراض‌‌آمیز زیادی را در میان شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. 

علی کریمی: کاوه‌ی آینده ایران زمین زن است

علی کریمی، بازیکن سابق تیمی ملی فوتبال ایران در استوری صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکس مهسا امینی بر روی تخت بیمارستان نوشت: «کاوه‌ی آینده ایران زمین زن است.»

او در استوری دیگری نیز نوشت: «فرزندان آنها می‌روند، فرزندان ما می‌میرند».

شبکه‌های اجتماعی
استوری علی کریمی در صفحه اینستاگرام خودشبکه‌های اجتماعی

زهرا رهنورد: حتی در دیکتاتوری‌های قرون وسطی نیز سابقه ندارد

زهرا رهنورد، از رهبران جنبش سبز که از ۱۲ سال پیش تاکنون به همراه میرحسین موسوی در حصر به سر می‌برد نیز درباره آنچه بر مهسا امینی گذشته است نوشت: «دختر کُرد سقزی از کنار برادرش دستگیر می‌شود و به بهانه‌ی من‌درآوردیِ "توجیه و آموزش" درباره حجاب، با خشونتی که ماهیت وشکل آن برای ملت واضح است از شاخه نوبهار زندگیش به خاک و خون می‌غلطد.»

وی در بخش دیگری از نوشته‌اش که از سوی پایگاه اینترنتی کلمه منتشر شده آورده است: «حاکمیت در نهایت خشونت و بی‌رحمی بدعتی را نسبت به زنان اعمال می‌کند که حتی در دیکتاتوری‌های قرون وسطی نیز سابقه ندارد.»

اصغر فرهادی: ما شریک این جنایتیم

اصغر فرهادی، کارگردان برنده جایزه اسکار هم در صفحه اینستاگرام خود خطاب به مهسا امینی نوشت: «نوشته بودی که به تهران خواهی رفت و شاید لابه‌لای کارهای روزمره‌ات به جاهای دیدنی هم سری خواهی زد. این بود دیدنی‌های این شهر، همین و نه بیش.»

خالق فیلم «شهر زیبا» در ادامه نوشته است: «ما خودمان را به خوب زده‌ایم در برابر این ظلم بی‌پایان. ما شریک این جنایتیم.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: وزارت کشور پاسخگو باشد

از سوی دیگر فاطمه قاسمپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در واکنش به حادثه روی داده برای مهسا امینی گفت: « آن‌چه رقم خورده، به هر علت، قابل اغماض نیست۔»

وی خواستار پاسخگویی وزارت کشور ایران درباره آنچه برای مهسا امینی رخ داده است شد. 

جلال رشیدی کوچی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز گفت: «اینکه ما به این راحتی یک دختر جوانی که می‌توانسته سال‌ها زندگی داشته باشد و خانواده‌اش را با این نوع رفتار آزار دهیم، قابل قبول نیست، حداقل برای من این موضوعات قابل هضم نیست.»

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اظهار داشت: «امنیت جانی مردم مقدم بر هر ارشادی است.»

محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «رهبر معظم انقلاب که در مورد مرگ جورج فلويد، پلیس آمریکا را آنگونه به حق تقبیح کردند در مورد برخورد پلیس ایران با مهسا امینی چه می‌فرمایند؟»

لیا رمینی، بازیگر زن آمریکایی نیز در صفحه توئیتر خود به آنچه بر مهسا امینی در ایران گذشته است اعتراض کرد. او از دیگر کاربران خواسته است تا نام و سرنوشت مهسا امینی را پخش کنند. 

آگهی

این در حالی است که پلیس تهران «برخی اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند درباره این حادثه» را رد کرده است. نیروی انتظامی تهران بدون ارائه جزئیات درباره دلیل انتقال مهسا امینی به بیمارستان تنها تاکید کرده که «مستندات مربوطه در این خصوص در اختیار پلیس» است و اخبار تکمیلی در این خصوص را «متعاقبا» اعلام خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس: گشت ارشاد موفق نبوده است

اقدام به زیر گرفتن دختر دانشجو توسط خودروی گشت ارشاد؛ دانشگاه آزاد تکذیب کرد

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند