شاخص توسعه انسانی ایران به سال ۲۰۱۴ بازگشت؛ وضعیت همسایه های ایران چگونه است؟

تهران
تهران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هر چند رتبه جهانی ایران در میان ۱۹۱ کشور مورد بررسی از رتبه ۷۷ در سال ۲۰۲۰ به جایگاه ۷۶ در سال ۲۰۲۱ رسیده ولی این ارتقای یک پله‌ای متاثر کاهش شدید شاخص توسعه انسانی کوبا بوده که موجب تنزل این کشور از رتبه ۷۳ به ۸۳ شده و گرنه شاخص ایران از ۰.۷۷۷ به ۰.۷۷۴ کاهش یافته است.

آگهی

شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۲۱ برای چهارمین سال متوالی کاهش یافت و به سطح ثبت شده در سال ۲۰۱۴ نزدیک شد. 

برنامه توسعه ملل متحد با انتشار گزارش توسعه انسانی۲۰۲۱/۲۰۲۲ اعلام کرد که سوئیس با کسب امتیاز ۰.۹۶۲ از سقف امتیازی ۱، عنوان بهترین کشور جهان را از نظر سطح بهداشت، درمان، آموزش، شرایط اقتصادی و برابری جنسیتی در سال ۲۰۲۱ کسب کرده است.

بر پایه این گزارش، نروژ که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه نخست قرار داشته، به رتبه دوم تنزل کرده و ایسلند نیز در رتبه سوم جای گرفته است. 

در میان کشورهای خاورمیانه، اسرائیل از نظر شاخص توسعه انسانی که کیفیت و امید به زندگی را اندازه‌گیری می‌کند، در بالاترین جایگاه (۲۲) قرار دارد و پس از آن، امارات عربی متحده (۲۶) و عربستان سعودی (۳۵) قرار دارند. 

کشورهای قطر، بحرین، عمان و کویت نیز در سطح کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا دسته‌بندی شده‌اند. 

برنامه توسعه ملل متحد، کشورهای دارای شاخص بالاتر از ۰.۸ در سطح بسیار بالای توسعه انسانی طبقه‌بندی می‌کند که بر این اساس، در میان همسایگان دارای مرز زمینی با ایران، ترکیه تنها کشوری است که با کسب شاخص ۰.۸۳۸ در این دسته از کشورها قرار گرفته است.

شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۷۴ رسیده که نزدیک به شاخص ثبت شده در سال ۲۰۱۴ (۰.۷۷۳) است. شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۷ به اوج خود یعنی ۰.۷۸۹ رسید ولی پس از آن دچار سیر نزولی مستمر شده است.  

هر چند رتبه جهانی ایران در میان ۱۹۱ کشور مورد بررسی از رتبه ۷۷ در سال ۲۰۲۰ به جایگاه ۷۶ در سال ۲۰۲۱ رسیده ولی این ارتقای یک پله‌ای متاثر از کاهش شدید شاخص توسعه انسانی کوبا بوده که موجب تنزل این کشور از رتبه ۷۳ به ۸۳ شده و گرنه شاخص ایران از ۰.۷۷۷ به ۰.۷۷۴ کاهش یافته است.

دیگر همسایگان ایران از جمله عراق، پاکستان و افغانستان نیز به ترتیب جایگاه ۱۲۱، ۱۶۱ و ۱۸۰ را در میان ۱۹۱ کشور مورد مطالعه به خود اختصاص داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل: توسعه انسانی به دلیل کووید و بحران‌های دیگر ۵ سال عقب افتاد

الجزایر چگونه از توسعه انسانی برای رشد اقتصادی بهره می‌گیرد؟

غیبت رهبران زن؛ گوترش نابرابری جنسیتی را بزرگ‌ترین چالش حقوق بشر خواند