آیا پس از یک دهه احزاب راست در سوئد شانس تشکیل دولت ائتلافی خواهند داشت؟

ماگدالنا اندرسون در کارزار انتخاباتی
ماگدالنا اندرسون در کارزار انتخاباتی Copyright Pontus Lundahl/AP
Copyright Pontus Lundahl/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سوئد روز یکشنبه میزبان انتخابات پارلمانی خواهد بود و پس از مدتها راست های میانه رو با کمک راست های افراطی شانس تشکیل دولت خواهند داشت.

آگهی

سوئد روز یکشنبه انتخابات پارلمانی خود را در حالی برگزار می‌کند که آخرین نتایج نظرسنجی ها نشان می دهند راستگرایان با کمک راست افراطی پس از یک دهه، شانس برای پیروزی و تشکیل دولت ائتلافی خواهند داشت. 

آخرین آمارها نشان می دهند که حزب ملی گرا و افراطی «دموکرات‌های سوئد»،‌ اس دی،‌  پس از حزب چپگرای سوسیال دموکرات بیشترین آرا را از آن خود خواهند کرد و در ائتلافی با راست‌های سنتی می توانند دولت ائتلافی در این کشور تشکیل دهند.  

حزب دموکرات‌‌های سوئد سال ها بود که هیچ اقبالی در انتخابات پارلمانی و محلی سوئد نداشت اما در سال های اخیر این حزب قدرت زیادی گرفته است. مهم ترین شعار این حزب مبارزه با مهاجران غیرقانونی و اخراج آنها از این کشور اسکاندیناوی است. 

بر اساس نظرسنجی ها، راست ها در حالی ممکن است به قدرت برسند که از سال ۲۰۱۴ تا امروز حزب چپ سوسیال دموکرات در مسند قدرت بوده است. سوسیال دموکرات ها از سال ۱۹۳۰ قدرتمندترین حزب این کشور اسکاندیناوی بوده اند. 

 سوئد قرار است به‌زودی به ناتو ملحق شود و این کشور عضو اتحادیه اروپا از ژانویه ۲۰۲۳ ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده می گیرد. ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر کنونی سوئد کمتر از یکسال پیش جانشین هم حزبی خود شد و همچنان گفته می شود از محبوبیت بالایی برخوردار است اما مشکل اصلی چپ ها افزایش قدرت بیش از پیش راست های افراطی است. 

یکی از مهم ترین چالش های ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر کنونی، برای انتخاب مجدد بی تردید روند الحاق سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو است. سوئد همسایه فنلاندی است که هم مرز با روسیه است و این کشور پس از آغاز جنگ اوکراین، وحشت زیادی از حملات روسیه پیدا کرد و به همین دلیل رهبران این کشور برخلاف میلشان تصمیم گرفتند به ناتو بپیوندد. در حالی که از لحاظ تاریخی سوسیال دموکرات‌های سوئدی همواره با پیوستن به ناتو مخالفت کرده اند اما ماگدالنا اندرسون سرانجام مجبور شد به این موضوع تن بدهد. 

رقابت شانه به شانه در روز یکشنبه

آخرین نتایج نظرسنجی ها نشان می دهند که دولت ائتلافی چپ متشکل از سوسیال دموکرات ها، سبزها و دیگر احزاب چپ کوچک تر بین ۴۸.۶ تا ۵۲.۶ درصد آرا را بدست می آورد در حالی که شانس ائتلاف راست و راست افراطی بین ۴۷.۱ تا ۵۰ درصد خواهد بود.

 به همین دلیل تحلیلگران بر این باورند که پیش بینی احزاب پیروز انتخابات پیش از روز یکشنبه کار دشواری خواهد بود. در انتخابات سال ۲۰۱۸ هم بدلیل نزدیکی آرای احزاب چپ و راست شاهد این بودیم که سوسیال دموکرات ها بیش از ۴ ماه زمان برای تشکیل دولت ائتلافی و یافتن احزاب همسو صرف کردند. با این حال هیچ گاه به اندازه امروز گروه های راست افراطی و خصوصا حزب «دموکرات‌های سوئد» محبوبیت نداشتند. 

به قدرت رسیدن کم سابقه راست های افراطی در سوئد

دموکرات‌های سوئد که نمونه نوسازی شده یک حزب «نئونازی» است، در اواخر دهه ۸۰ میلادی تاسیس شد. این حزب تا ۲۰ سال پیش تنها یک درصد آرا را از آن خود می کرد. محور اصلی رهبران این حزب سخنان مهاجرستیز است. آنها در این دو دهه موفق شده اند با هشداردادن نسبت به امنیت داخلی و «کشوری که توسط مهاجران اشغال شده است» نظر بیش از صدها هزار سوئدی را به خود جلب کنند. اغلب افرادی که به این حزب رای می دهند مردان هستند. بخش بزرگی از آنها کارگران ناامید از احزاب دیگری هستند که سال ها در قدرت بوده اند. 

حالا، پنج روز مانده به انتخابات پارلمانی، آخرین نظرسنجی ها نشان می دهند حزب سوسیال دموکرات، همچنان بین ۲۸ تا ۳۰ درصد آرا را در اختیار دارد و در جای اول قرار می گیرد. راست های افراطی با نام دموکرات‌های سوئد بین ۱۸ تا ۱۹.۸ درصد را از آن خود خواهند کرد و در جای دوم قرار می گیرند و نهایتا راست های میانه رو این کشور ۱۷.۶ تا ۱۸.۱ درصد را بدست خواهد آورد. بدین ترتیب بر اساس نظرسنجی ها، اگر سوسیال دموکرات‌ها موفق نشوند بین چپ ها و دیگر احزاب چپ کوچکتر متحدی پیدا کنند، شانسی برای تشکیل دولت نخواهند داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید تازه اردوغان: روند الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را متوقف می‌کنیم

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان خشم مخالفان دولت مودی را برانگیخت

جنجال هوش مصنوعی در انتخابات هند؛ از جعل هویت ستارگان بالیوود تا تبلیغات پدر درگذشته برای فرزند