تصاویر ماهواره‌ای از حمله اسرائیل؛ باند و تاسیسات نظامی فرودگاه حلب آسیب دید

تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه بین‌المللی حلب پس از حمله اسرائیل
تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه بین‌المللی حلب پس از حمله اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس داده‌های ردیابی پرواز، درست پیش از رخداد حمله، یک هواپیمای باربری متعلق به شرکت ایرانی یاس ایر در ارتفاع و موقعیتی در حال پرواز بوده که به نظر می‌رسیده قصد فرود در فرودگاه حلب را داشته است.

آگهی

بررسی عکس‌های ماهواره‌ای منتشر شده در روز پنجشنبه نشان می‌دهد که حمله اسرائیل به فرودگاهی در سوریه ضمن ایجاد حفره‌ای سوراخی در باند این فرودگاه بین‌المللی به سازه‌ای نزدیک به بخش نظامی آن نیز آسیب رسانده است.

در پی حمله چهارشنبه شب اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی حلب، شرکت پلنت لبز پی‌بی‌سی (Planet Labs PBC) روز پنجشنبه با انتشار تصاویر ماهواره‌ای خود از بقایای این حمله نشان داد که چند وسیله حمل و نقل در بخش غربی باند این فرودگاه دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و در عین حال، آثار آتش‌سوزی و ایجاد یک حفره در این بخش از باند فرودگاه نیز قابل مشاهده است. 

همچنین درست در جنوب بخش آسیب دیده باند فرودگاه و در نزدیکی بخش نظامی آن، سازه‌ای شبیه تجهیزات رادیویی یا ناوبری آسیب دیده و آسفالت اطراف آن نیز سوخته به نظر می‌رسد.

Planet Labs PBC/Planet Labs PBC
تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه بین‌المللی حلب پس از حمله اسرائیلPlanet Labs PBC/Planet Labs PBC

وزارت خارجه سوریه اواخر روز پنجشنبه خسارات ناشی از این حمله را شدید توصیف کرد و از آسیب دیدن باند فرودگاه و انهدام ایستگاه ناوبری مستقر در آن خبر داد. 

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز بلافاصله پس از وقوع این حمله مدعی شد که اسرائیل یک محموله موشکی ایران را در فرودگاه حلب هدف قرار داده است.

بر اساس داده‌های ردیابی پرواز، درست پیش از رخداد حمله، یک هواپیمای باربری متعلق به شرکت ایرانی یاس ایر در ارتفاع و موقعیتی در حال پرواز بوده که به نظر می‌رسیده قصد فرود در فرودگاه حلب را داشته است. البته هواپیماهای باربری بر فراز سوریه اغلب داده‌های موقعیت مکانی خود را منتشر نمی‌کنند که احتمالا گرفتار تبعات تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت بشار اسد نشوند.

Planet Labs PBC/AP
تصویر ماهواره‌ای از فرودگاه بین‌المللی حلب پس از حمله اسرائیلPlanet Labs PBC/AP

سوریه، مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه، دارای فرودگاه‌های دو منظوره است که شامل بخش‌های غیرنظامی و نظامی می‌شود. به همین دلیل، پس از وقوع حمله روز پنجشنبه پروازهای عادی و غیرنظامی این فرودگاه مختل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هدف آمریکا از حملات به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در سوریه چیست؟

سوریه: ۳ سربازمان در حمله موشکی اسرائیل کشته شدند

کشته شدن فرمانده ارشد سپاه در حمله هوایی به ساختمانی در کنار سفارت ایران در دمشق