مقامات طالبان در آستانۀ امضای قرارداد خرید بنزین از روسیه هستند

benzene and gasoline in Kabul
benzene and gasoline in Kabul Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مذاکرات طالبان با روسیه برای خرید گازوئیل و بنزین و گندم در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده کشورها را تشویق به کاهش خرید انرژی از روسیه می‌کند و می‌گوید که درآمدهای نفتی روسیه صرف تأمین مالی حملات این کشور به اوکراین می‌شود

آگهی

وزارت بازرگانی افغانستان اعلام کرد که دولت طالبان در مراحل پایانی مذاکرات با مسکو، با هدف عقد قرارداد خرید بنزین و گازوئیل از این کشور است.

رویترز به نقل از حبیب رحمان حبیب، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان نوشت که یک هیأت رسمی به ریاست وزیر تجارت افغانستان در حال حاضر در پایتخت روسیه است تا قراردادهای تامین گندم و سوخت را نهایی کند.

او اعلام کرد که پس از نهایی شدن این قراردادها، جزئیات آن را به اطلاع رسانه‌ها خواهد رساند.

یک منبع آگاه در دفتر وزیر بازرگانی افغانستان نیز اعلام کرد که توافقات برای خرید بنزین و گازوئیل تقریبا نهایی شده است.

با وجود اطلاع رسانی مقامات افغانستان، هیچکدام از سخنگویان وزارت خارجه و انرژی روسیه به درخواست‌های رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی ندادند.

در صورت نهایی شدن توافقات، این قراردادها را باید نشانه‌ای از تجارت فزایندۀ کشورهای خارجی با طالبان دانست آنهم درحالی که هنوز دولت این کشور بطور رسمی از سوی هیچ دولت یا نهاد بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

مذاکرات طالبان با روسیه برای خرید گازوئیل و بنزین و گندم در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده کشورها را تشویق به کاهش خرید انرژی از روسیه می‌کند و می‌گوید که درآمدهای نفتی روسیه صرف تأمین مالی حملات این کشور به اوکراین می‌شود.

هم طالبان و هم کرملین هردو با تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی روبرو هستند و اگرچه مقامات وزارت بازرگانی افغانستان می‌گویند دربارۀ شیوۀ پرداخت واردات خود از روسیه به توافقاتی رسیده‌اند، اما از ارائه جزئیات در مورد چگونگی استفاده از کانال‌های بانکی خودداری می‌کنند. 

علیرغم عدم شناسایی طالبان از سوی مجامع بین‌المللی و مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان، برخی کشورها همچنان با کابل داد و ستد دارند؛ از جمله پاکستان که روزانه هزاران تُن زغال سنگ از افغانستان وارد می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش‌گرفتن ناگهانی خودروها؛ ونزوئلایی‌ها «بنزین‌ وارداتی از ایران» را مقصر می‌دانند

رقابت ایران و روسیه در افغانستان؛ طالبان از توافق با مسکو برای واردات نفت و گاز خبر داد

درخواست کمک طالبان از جامعه جهانی؛ «سیل در افغانستان ۱۸۰ کشته برجای گذاشته است»