روسیه ساخت دو راکتور هسته‌ای در مجارستان را احتمالا ظرف هفته‌های آینده آغاز می‌کند

نیروگاه هسته‌ای مجارستان
نیروگاه هسته‌ای مجارستان Copyright  Paks Nuclear Power Plant
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که اتحادیه اروپا، روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین تحریم اقتصادی کرده است اما هنوز از قرار دادن شرکت «روس‌اتم» در فهرست سیاه تحریم‌ها خودداری کرده است.

آگهی

شرکت دولتی روس‌اتم قرار است ساخت دو راکتور هسته‌ای جدید را در یک نیروگاه در مجارستان آغاز کند.

این توافق پس از آن صورت گرفت که دفتر ملی انرژی هسته‌ای مجارستان مجوز رسمی برای توسعه برنامه‌ریزی شده را صادر کرد. مجارستان در پی اجرایی شدن توافق سال ۲۰۱۴ بین دو کشور است تا ظرفیت هسته‌ای نیروگاه خود را بیش از دو برابر کند.

این پروژه توسعه‌ای در مجموع حدود ۱۲.۵ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت که ۱۰ میلیارد یورو از سوی روس‌ها به‌عنوان وام تامین می‌شود و ۲.۵ میلیارد یوروی دیگر از سوی دولت مجارستان پرداخت خواهد شد.

رسانه‌های مجارستانی اعلام کردند که ساخت این دو راکتور ممکن است تا چند هفته آینده آغاز شود.

کمیسیون اروپا در ماه مارس ۲۰۱۷ پس از رد نقض احتمالی قوانین اتحادیه اروپا، طرح بوداپست برای تامین مالی این پروژه را تایید کرد. با این حال اتفاق تازه‌ای که پس از این تایید رخ داده، حمله روسیه به اوکراین است که در پی آن اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی را علیه دولت پوتین وضع کرد.

با این حال ویکتور اوربان، نخست وزیر ملی‌گرای مجارستان و دولت او از نزدیک‌ترین متحدان مسکو در اتحادیه اروپا به شمار می‌روند و همچنان علاقمند پیشبرد این پروژه هستند.

برخی کشورها مانند اتریش که در همسایگی مجارستان قرار دارد با این توسعه مخالف هستند. وین به این دلیل به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شکایت کرده است. دیوان دادگستری اروپا با تفسیر قوانین اتحادیه اروپا در پی اعمال یکسان قوانین در همه کشورهای اتحادیه است و اختلاف حقوقی بین دولت‌ها و نهادهای اتحادیه اروپا را حل و فصل می‌کند.

تلاش برای کاهش بحران انرژی

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان بر اهمیت راکتورهای جدید برای آینده انرژی مجارستان تاکید کرده است. در حال حاضر نیروگاه هسته‌ای این کشور مجهز به چهار راکتور مربوط به دوران شوروی است که حدود ۴۰ درصد برق مجارستان را تامین می‌کنند.

با شرایط کنونی کشورهایی که انرژی هسته‌ای و نیروگاه‌های هسته‌ای دارند می‌توانند از نظر تامین انرژی خود احساس امنیت بیشتری داشته باشند.

در حالی که اتحادیه اروپا، روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین تحریم اقتصادی کرده است اما هنوز از قرار دادن شرکت «روس‌اتم» در فهرست سیاه تحریم‌ها خودداری کرده است. با این وجود تحریم این شرکت بارها از سوی کنشگران اوکراینی و سازمان‌های غیردولتی مطرح شده است.

مجارستان تاکنون بدون قید و شرط از تصمیمات اروپا در حوزه تحریم علیه مسکو حمایت نکرده است و با توجه به بحران کنونی انرژی قصد دارد با این توسعه منابع آینده انرژی کشورش را تضمین کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازگشت انرژی هسته‌ای به صنعت با انقلاب فناوری؛ راکتورهای کوچک چگونه کار می‌کنند؟

پارلمان اروپا: مجارستان دیگر از نظام مبتنی بر «دموکراسیِ واقعی» برخوردار نیست

آمریکا برای به رخ کشیدن آمادگی هسته‌ای خود موشک قاره‌پیما آزمایش کرد