سیل در افغانستان دستکم ۷۰ قربانی گرفت؛ صدها منزل مسکونی و زمین‌های کشاورزی تخریب و نابود شد

مردم سیلزده و درمانده در ولسوالی خوشی ولایت لوگر افغانستان
مردم سیلزده و درمانده در ولسوالی خوشی ولایت لوگر افغانستان Copyright Shafiullah Zwak/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Shafiullah Zwak/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیشترین شمار قربانیان تا به این لحظه در ولایت نورستان ثبت شده است

آگهی

جاری شدن سیل در برخی ولایات افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته که اداره هواشناسی این کشور نسبت بدان هشدار داده بود جان ده‌ها شهروند دیگر را گرفت. اداره هواشناسی از ۲۹ تا ۳۱ اسد در ولایات و مناطق مختلف افغانستان باران شدید و سیلاب  پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش رسانه‌های داخلی افغانستان به نقل از مقام‌های طالبان در ولایات، دستکم ۳۰ نفر بر اثر جاری شدن سیل در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

بیشترین شمار قربانیان تا به این لحظه در ولایت نورستان ثبت شده است. بنا به مقامات محلی، جاری شدن سیل در برخی از ولسوالی‌های این ولایت ۲۰ نفر کشته برجای گذاشته است و ده‌ها منزل مسکونی تخریب شده است. 

 در میدان وردک ۶۰ واحد مسکونی تخریب شده و صدها هکتار زمین کشاورزی و دام و احشام  نیز طعمه سیل شده و از بین رفته است.

Shafiullah Zwak/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
ولسوالی خوشی ولایت لوگر افغانستانShafiullah Zwak/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.

در ولسوالی‌های ولایت لوگر، خصوصا در ولسوالی خوشی نیز باران و سیل شدیدی که عصر روز شنبه، ۲۹ اسد شروع شد جان دستکم ۱۰ نفر را ستاند و همچون ولایات دیگر صدها جریب زمین کشاورزی را از بین برده و ده‌ها واحد مسکونی را تخریب کرده است.  

Shafiullah Zwak/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
ولسوالی خوشی ولایت لوگر افغانستانShafiullah Zwak/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.

بارندگی و سیل در مرکز و ولسوالی‌های ولایت غزنی نیز دست‌کم ۳۰ منزل مسکونی را خصوصا در مناطق قلعه‌ امیرمحمد خان، غیب قلندر و پشتون‌آباد شهر غزنی تخریب کرده خسارات مالی برجای گذاشته است. 

 بنا به پیش‌بینی اداره هواشناسی افغانستان بارش سنگین امروز یکشنبه و فردا دوشنبه در مناطق شرقی و مرکزی افغانستان در ۲۱ ولایت ادامه خواهد داشت. 

این ادار از ۲۹ تا ۳۱ اسد در این ولایات و مناطق باران شدید و سیلاب پیش‌بینی کرده است: ننگرهار، پنجشیر، خوست، پکتیکا، لوگر، میدان وردک، غزنی، کنر، لغمان، ولسوالی غوربند پروان، پکتیا، تالقان و کوکچۀ تخار، بامیان، ولسوالی های اندراب ولایت بغلان، سمنگان، بلخ، سرپل، ترینکوت ارزگان، ارغنداب قندهار، نیمروز و فراه.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (اُنوچا) تلفات جانی سیل چند روز پیش در چندین ولایت افغانستان را دستکم ۴۱ نفر ثبت و شمار خانواده‌هایی که به نوعی از سیل آسیب دیده بودند را بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ خانواده قید کرده بود. 

بدین ترتیب و با استناد به گزارش اُنوچا و رسانه‌های داخلی و مقامات طالبان، سیل در چند روز اخیر در افغانستان دستکم ۷۰ قربانی گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بارش‌های «بی‌سابقه» ۳ دهه اخیر در پاکستان؛ شمار قربانیان سیل از یک‌هزار نفر فراتر رفت

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد