وال‌استریت ژورنال: کاخ سفید در فکر تحریم شبکه پشت‌پرده حمل و نقل دریایی نفت ایران است

نفتکش ایرانی در سواحل ونزوئلا
نفتکش ایرانی در سواحل ونزوئلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است که حتی شرکت‌های غربی مانند شل، اکسون موبیل و صنایع کوک نیز در این معاملات مشارکت داشته‌اند.

آگهی

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی می‌گوید واشنگتن مشغول بررسی اعمال تحریم علیه یک شبکه جهانی است که مظنون به مشارک در حمل و نقل دریایی نفت ایران است. 

بر اساس گزارش این روزنامه، دولت بایدن در نظر دارد تحریم‌هایی را علیه یک تاجر مستقر در امارات عربی متحده و همچنین شبکه‌ای از شرکت‌های مظنون به همکاری با ایران اعمال کند. وال استریت ژورنال می‌گوید افراد و سازمان‌هایی که احتمالا مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند مجموعه گسترده‌ای هستند که تلاش کردند با وجود تحریم ایران،‌  نفت این کشور در بازارهای جهانی بفروشند. بر اساس اسناد شرکتی که توسط وال استریت ژورنال مورد بررسی قرار گرفته سران این کمپانی‌ها، نفت مخلوط ایران را به عنوان نفت عراق به فروشنده‌های جهانی معرفی کرده و فروخته‌اند. گامی که در جهت دور زدن تحریم‌ها علیه ایران صورت گرفته است. 

بر اساس این گزارش، افزایش احتمالی فشارهای آمریکا علیه مجموعه‌هایی که به تهران در جهت دور زدن تحریم کمک می‌کنند همزمان با کاهش امیدها از احیای برجام صورت می‌گیرد. گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای چند ماهی است که در حالت تعلیق به سر می‌برد و آخرین دور مذاکرات در دوحه قطر که ماه گذشته میان ایران و آمریکا و با میانجی‌گری اروپا صورت گرفت نیز بدون نتیجه به پایان رسید. 

این گزارش همچنین می‌گوید این شبکه، نفت ایران را بر روی آب از نفت‌کش به نفت‌کش منتقل می‌کند و سپس با جعل اسناد به عنوان نفت عراق به فروشنده‌های جهانی می‌فروشد. 

منابع آگاه به وال استریت ژورنال گفته‌اند که «سلیم احمد سعید» شهروند بریتانیایی که اصالت عراقی دارد فرد پشت پرده این عملیات است. 

به نوشته وال استریت ژورنال، عمده نفت مخلوط ایران که شامل نفت خام و پالایش‌شده است توسط مشتریانی در آسیا خریداری شده است. این روزنامه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است که حتی شرکت‌های غربی مانند شل، اکسون موبیل و صنایع کوک نیز در این معاملات مشارکت داشته‌اند. با این حال مقام‌های آگاه گفته‌اند از آنجایی که این شرکت‌ها از روند پشت پرده این شبکه اطلاعی نداشتند، اتهامی متوجه آنها نخواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این گزارش در حالی منتشر شده که پیشتر بلومبرگ گزارش داده بود که نفتکش‌هایی که تاکنون به ایران برای دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کردند، با اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، ایران را رها کرده و به یاری کرملین شتافته‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای نفتکش‌های مالزی در بحبوحۀ تحریم‌های بین‌المللی و افزایش صادرات نفت ایران

بیانیه اتحادیه اروپا برای همسو‌سازی تحریم‌ها علیه ایران؛ دفتر بورل به یورونیوز توضیح داد

دور زدن تحریم‌ها؛ ایران و روسیه از چه روش‌های برای تحویل نفت خود به مشتریان استفاده می‌کنند؟