حمله به اسرای اوکراینی در زندان دونتسک؛ روسیه هم خواستار تحقیق سازمان‌های بین‌المللی شد

حمله به زندان محل نگهداری اسرای اوکراینی در دونتسک
حمله به زندان محل نگهداری اسرای اوکراینی در دونتسک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کی‌یف نیز پیش‌تر از سازمان ملل متحد و صلیب سرخ خواسته بود تا در مورد کشته شدن بیش از ۵۰ اسیر جنگی اوکراینی در حمله به زندان اولنیوکا، واقع در منطقه تحت کنترل جدایی طلبان در دونتسک تحقیق کنند.

آگهی

وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که از کارشناسان سازمان ملل متحد و صلیب سرخ دعوت کرده است تا درباره مرگ ده‌ها اسیر اوکراینی در یکی از زندان‌هی تحت کنترل جدایی طلبان تحت حمایت مسکو تحقیق کنند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکید کرد که در راستای منافع انجام تحقیقی عینی و بی‌طرفانه در خصوص آنچه حمله حمله اوایل هفته جاری به زندان محل نگهداری اسرای جنگی اوکراینی اقدام و همکاری خواهد کرد.

جدایی طلبان شمار کشته شدگان این حمله را ۵۳ نفر اعلام و کی‌یف را عامل و سازمان‌دهنده حمله موشکی به این زندان متهم کردند.

این در حالیست که نیروهای مسلح اوکراین مسئولیت این حمله را نپذیرفتد و کی‌یف تاکید کرده است که توپخانه ارتش روسیه برای سرپوش گذاشتن و پنهان کردن بدرفتاری با اسرای جنگی و از بین بردن شواهد شکنجه و قتل افراد این زندان را هدف قرار داده است.

گفتنی است که کی‌یف نیز پیش‌تر از سازمان ملل متحد و صلیب سرخ خواسته بود تا در مورد کشته شدن بیش از ۵۰ اسیر جنگی اوکراینی در حمله به زندان اولنیوکا، واقع در منطقه تحت کنترل جدایی طلبان در دونتسک تحقیق کنند.

صلیب سرخ پس از رسانه‌ای شدن این حمله اعلام کرد که به دنبال دسترسی به زندان برای کمک به تخلیه و مداوای مجروحان است.

AP/Maxar Technologies
تصویر هوایی از زندان هدف قرار گرفته اسرای اوکراینی در دونتسکAP/Maxar Technologies

ولودیمیر زلنسکی نیز ضمن نشانه رفتن انگشت اتهام در خصوص این حمله به سوی مسکو از آن به عنوان یک «جنایت جنگی» یاد کرد.

شمار زیادی از سربازان اوکراینی پیش‌‌تر در پی نبردهای شدید برای دفاع از شهر سقوط کرده ماریوپل در کرانه دریای آزوف به اسارت درآمده بودند.

گردان آزوف و سایر واحدهای اوکراینی نزدیک به سه ماه در مجتمع آزوفستال در شهر بندری ماریوپل مقاومت کردند و در نهایت ماه مه با توصیه مقامات اوکراینی و تحت فشار حملات بی‌امان روسیه از زمین، دریا و هوا مجبور به تسلیم شدند.

شماری از این اسرا پس از تسلیم شدن به زندان‌هایی در مناطق تحت کنترل روسیه همچون منطقه دونتسک در شرق اوکراین که توسط جدایی‌طلبان اداره می‌شود انتقال داده شدند.

جدایی‌طلبان دونتسک و مقامات روسیه پیش‌تر تاکید کرده‌اند که حدود ۲ هزار سرباز اوکراینی اسیر شده در ماریوپل باید با محاکمه شوند؛ مسئله‌ای که نگرانی نسبت به اعدام برخی از آنها را افزایش داده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل: ارتش اوکراین جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد؛ زلنسکی: بی‌اساس است

آلمان ۱۶ تانک پل‌گذار به اوکراین تحویل می‌دهد

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است