کیم جونگ اون ایالات متحده و کره جنوبی را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد

کیم جونگ اون ایالات متحده و کره جنوبی را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد
کیم جونگ اون ایالات متحده و کره جنوبی را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد Copyright Ahn Young-joon/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز پنجشنبه کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در صورت حمله به این کشور تهدید کرد. این سخنان در سالروز امضای آتش‌بس میان دو کره و پایان جنگ داخلی این کشور در سال ۱۹۵۳ بیان شد.

آگهی

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز پنجشنبه کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای، در صورت حمله به این کشور تهدید کرد. این سخنان در سالروز امضای آتش‌بس میان دو کره و پایان جنگ داخلی این کشور در سال ۱۹۵۳ بیان شد. این روز در کره شمالی روز پیروزی نام دارد.

ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی هر سال در فصل تابستان یک رزمایش مشترک برگزار می‌کنند. در سال‌های گذشته ابعاد این رزمایش تحت تاثیر برنامه گفت‌وگوی دولد ترامپ با پیونگ‌ یانگ و متعاقبا شیوع جهانی ویروس کرونا کاهش یافته بود. با این حال امسال قرار است این تمرین نظامی در چارچوب‌های معمول و بطور گسترده برگزار شود. 

رئیس حزب کارگران کره شمالی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در میان کهنه سربازان جنگ کره با تهدید کم سابقه سئول و واشنگتن گفت: «نیروهای نظامی و زرادخانه تسلیحات اتمی ما آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه تهدیدی را دارند.» آقای کیم کره جنوبی و ایالات متحده را به تلاش برای کشاندن شبه‌جزیره کره به پرتگاه جنگ متهم کرد.

ناظران شبه جزیره کره می‌گویند بالا رفتن بی‌سابقه تهدیدهای هسته‌ای از سوی کیم جونگ اون، احتمالا برای افکار عمومی شهروندان کره شمالی و توجیه وضعیت دشوار اقتصادی این کشور درگیر با بیماری کووید-۱۹ و تبعات اقتصادی شیوع جهان‌گیر ویروس کرونا است. رهبر کره شمالی پیشتر در اقدامی بی‌سابقه از هموطنان خود به‌دلیل شرایط بد اقتصادی و افت سطح زندگی عذرخواهی کرده بود. 

اگرچه تهدیدات نظامی-هسته‌ای پیونگ‌ یانگ علیه رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی امر تازه‌ای نیست، اما به نظر می‌رسد لحن رهبر جمهوری دموکراتیک کره علیه یون سوک یول، رئیس جمهوری جدید کره جنوبی به شدت تند شده است. کیم جونگ اون، همتای جنوبی خود را «شیدا و مجنون رویارویی» توصیف کرد و گفت هرگونه اقدام نظامی از سوی سئول علیه نیروهای ارتش کره شمالی یک خودکشی است و با تنبیه فوری روبه‌رو و باعث نابودی دولت محافظه‌کار و ارتش کره جنوبی خواهد شد. رهبر کره شمالی در این سخنرانی اعضای دولت یون را «گانگستر و اوباش» خواند.

کره شمالی از زمان قطع مذاکرات با دولت جمهوریخواه ترامپ و به قدرت رسیدن جو بایدن، پیشنهادهای ایالات متحده و کره جنوبی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را رد کرده است. 

جمهوری دموکراتیک خلق کره و حکومت نظامی مستقر در جنوب شبه جزیره در سال ۱۹۵۰ و پس از حمله گسترده شمالی‌های برای تسخیر کل کشور با یکدیگر وارد جنگ شدند. ایالات متحده آمریکا در این رویارویی نظامی مستقیما به نفع حکومت مورد حمایت خود در جنوب وارد میدان شد و برای تسخیر شمال و سرنگونی کمونیست‌ها، بمباران گسترده و گسیل نیروی نظامی زمینی را در دستور کار قرار داد. با این حال ورود ارتش جمهوی خلق چین به جنگ، نظامیان آمریکایی را وادار به عقب نشینی کرد و دو حکومت شبه جزیره کره در ۲۸ اوت ۱۹۵۳،‌ پیمان آتش‌بس امضا کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساعاتی پس از آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ؛ انفجار موشک کره‌ جنوبی در پی نقص فنی

پیونگ‌یانگ بالن‌های ارسالی از کره جنوبی را عامل ‌همه‌گیری کرونا در کره شمالی اعلام کرد

کره شمالی به قرنطینه پایتخت «پایان» داد