باستان‌شناسان اسرائیلی سکه‌‌ای ۱۸۵۰ ساله از روم باستان کشف کردند

سکه به جامانده از دوران روم باستان
سکه به جامانده از دوران روم باستان Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نقش روی این سکه لونا، الهه ماه در اساطیر رومی را نشان می‌دهد. بر روی دیگر این سکه تصویر آنتونینوس پیوس، امپراتور روم دیده می‌شود.

آگهی

باستان‌شناسان اسرائیلی از سکه‌ای با قدمت نزدیک به ۱۹۰۰ سال که در دریای مدیترانه کشف شده است رونمایی کردند. 

این سکه برنزی که به گفته باستان‌شناسان در برابر گذر زمان «بسیار خوب» حفظ شده از دوران روم باستان به جای مانده است. نقش روی این سکه ۱۸۵۰ ساله لونا، الهه ماه در اساطیر رومی را نشان می‌دهد. بر روی دیگر این سکه تصویر آنتونینوس پیوس، امپراتور روم دیده می‌شود. 

به گفته مقامات اسرائيل این سکه باستانی در جریان تجسس در آب‌های نزدیک به ساحل شهر حیفا در شمال اسرائیل کشف شد. آنها اعلام کردند که این سکه را به همراه سکه‌هایی دیگر در یک «گنجینه کوچک» پیدا کردند. مسئول اداره باستان‌شناسی دریایی اسرائیل تاکید کرد که این برای اولین بار است که چنین سکه‌ای در نزدیکی سواحل اسرائیل کشف می‌شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقامات اسرائیل بر این باور هستند که این سکه به دنبال حادثه غرق شدن کشتی یا قایق به عمق آب‌های دریا رفته بود. 

بنا به اعلام باستان‌شناسان اسرائیلی سکه به جا مانده از روم باستان در دوران آنتونینوس پیوس یعنی سال‌های ۱۳۸ تا ۱۶۱ پس از میلاد مسیح ضرب شده بود. آنها محل ضرب این سکه را اسکندریه در مصر می‌دانند. 

بر روی این سکه عبارت «سال هشتم» ثبت شده که نشان می‌دهد در هشتمین سال آغاز سلطنت آنتونینوس پیوس ضرب شده است. آنتونینوس پیوس برخلاف امپراتورهای پیش از خود سابقه نظامی نداشت و در هیچ نبردی شرکت نکرده بود. 

به گفته تاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان دوران امپراتوری آنتونینوس پیوس دوره نسبتا آرامی در امپراتوری روم بود. آنتونینوس پیوس به عنوان ترویج‌دهنده علم و فلسفه و سازنده معابد، تئاترها و آرامگاه‌های پرشکوه شناخته می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف تئاتر گمشده امپراطور نرون در زیر محوطه هتلی در رم

قدیمی‌ترین شهر مروارید در امارات عربی متحده کشف شد

یک صومعه قدیمی مسیحیان در جزیره‌ای نزدیک ساحل امارات کشف شد