سوناک: بوریس جانسون را در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو تخریب نمی‌کنم

ریشی سوناک، رئیس خزانه داری بریتانیا، در مراسم آغاز کمپین خود برای رهبری حزب محافظه کار و نخست وزیری
ریشی سوناک، رئیس خزانه داری بریتانیا، در مراسم آغاز کمپین خود برای رهبری حزب محافظه کار و نخست وزیری Copyright Stefan Rousseau/PA via AP
Copyright Stefan Rousseau/PA via AP
نگارش از Mohsen Behzad Karimi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان کارزار آتی خود برای رهبری حزب محافظه‌کار این کشور از تخریب بوریس جانسون پرهیز خواهد کرد.

آگهی

ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان کارزار آتی خود برای رهبری حزب محافظه‌کار این کشور از تخریب بوریس جانسون پرهیز خواهد کرد.

این سخنان ریشی سوناک در حالی بیان می‌شود که او در کناره گیری آقای جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار نقش به سزایی داشت.

کناره‌گیری ریشی سوناک و ساجد جاوید از کابینه بوریس جانسون باعث استعفاهای زنجیره‌ای در دولت وی و نهایتا استعفای آقای جانسون از رهبری حزب شد.

هرچند بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرده است اما احتمالا تا روز پنجم سپتامبر و انتخاب جانشینش در داخل حزب در دفتر نخست وزیری خواهد ماند.

این در حالی است که کیر استارمر، رهبر حزب کارگر اعلام کرده است که تلاش می‌کند تا با ارائه طرح رای عدم اعتماد به کل دولت جانسون، خروج وی را از دفتر نخست وزیری تسریع کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای استارمر گفت: « اقدامات اعضای حزب محافظه کار در هفته گذشته نشانه عدم صلاحیت نخست وزیر است.»

وی افزود: «اعضای حزب محافظه‌کار نباید اجازه دهند تا جانسون خروج از دفتر نخست‌وزیری را برای هفته‌های متمادی به تاخیر بیاندازد. ملت این را تحمل نخواهند کرد.»

انتظار می‌رود طرح رای عدم اعتماد به دولت در روز چهارشنبه در مجلس عوام بررسی شود.

آقای سوناک که از سال ۲۰۲۰ بر مسند وزارت دارایی در دولت جانسون نشسته بود، یکی از گزینه‌های با اقبال برای رهبری حزب محافظه‌کار به شمار می‌رود.

اما ریشی سوناک تا پیش از کناره‌گیری از مقامش تلاشی برای فاصله گرفتن از بوریس جانسون نکرد. وزیر دارایی پیشین بریتانیا نقش به سزایی در برنامه‌های حمایتی دولت در طی دوران همه‌گیری کرونا داشت.

آقای سوناک از بوریس جانسون به عنوان یکی از برجسته‌ترین انسانهایی که تا به امروز ملاقات کرده است یاد می‌کند. او می‌گوید: «هرچه تحلیلگران سیاسی می‌خواهند بگویند، بوریس جانسون قلب پاکی دارد.» این جملاتی بود که آقای سوناک در میان ابراز احساسات هوادارانش بیان کرد. او این جملات را در پاسخ به یکی از هم‌پیمانان آقای جانسون که ریشی سوناک را «ماری خیانت‌کار» خطاب کرد به زبان آورد.

آیا با جانسون اختلاف سلیقه داشتم؟ بله، خیلی زیاد. آیا او ایراداتی دارد؟ بله، مثل همه ما. ادامه رهبری او امکان پذیر نبود؟ نه نبود، و به همین خاطر استعفا دادم.
ریشی سوناک
وزیر سابق خزانه داری بریتانیا

آقای سوناک ادامه داد: «آیا با جانسون اختلاف سلیقه داشتم؟ بله، خیلی زیاد. آیا او ایراداتی دارد؟ بله، مثل همه ما. ادامه رهبری او امکان پذیر نبود؟ نه نبود، و به همین خاطر استعفا دادم.»

وی افزود: «اما اجازه بدهید صادقانه عرض کنم؛ من در بازنویسی تاریخچه‌ای که در تلاش است تا بوریس جانسون را تخریب کند، اشتباهات‌اش را بزرگ نمایی کند، منکر خدمات‌اش شود شرکت نخواهم کرد.»

پایان کار بوریس جانسون پایان روزگار خوش سیاسی برای آن‌دسته از سیاستمداران بریتانیایی محسوب می‌شود که نتیجه‌ای تاریخی را در انتخابات پارلمانی دسامبر ۲۰۱۹ تجربه کردند. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یک ماه بعد از این رای‌گیری جنبه رسمی پیدا کرد.

آقای سوناک همچنین می‌گوید با افتخار از رهبری بوریس جانسون در طول دوران کرونا و حمایت‌های بی‌دریغ‌اش از اوکراین یاد خواهد کرد.

وی می‌افزاید: «برخی می‌گویند این تعارف و تمجیدها از بوریس جانسون باعث سرخوردگی برخی از رای دهندگان می‌شود اما سوال من اینجاست؛ آیا این پرهیز از بیان حقیقت در ازای اطمینان از رای بیشتر، عملی صادقانه است؟ با اینکه با اظهار نظرم، چه مثبت و چه منفی‌اش رهبری حزب را به دست نیاورم هیچ مشکلی ندارم.»

هشت سیاستمدار محافظه‌کار از جمله آقای سوناک برای جایگزینی آقای جانسون رقابت خواهند کرد.

آگهی

بعد از چند روز زد و خورد سیاسی میان کاندیداهای رهبری حزب محافظه‌کار پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا اعلام کرد که نامزد رهبری حزب نخواهد شد. او ابراز امیدواری کرد که انتخاب رهبر جدید این حزب در فضایی سالم و در راستای تقویت اتحاد در حزب انجام شود.

هر کاندیدای رهبری حزب محافظه‌کار حداقل به حمایت ۲۰ نماینده هم حزبی خود احتیاج دارد.

در پروسه رای گیری هر نامزد که کمتر از ۳۰ رای موافق نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام را کسب کند حذف خواهد شد و رای گیری در طی یک هفته به همین منوال ادامه خواهد یافت تا تنها دو نامزد باقی بمانند. رهبر حزب نهایتا از بین این دو نامزد و با رای مستقیم اعضای حزب انتخاب خواهد شد.

ریشی سوناک که در صورت موفقیت اولین نخست وزیر هندی‌تبار بریتانیا خواهد بوداعلام کرده است که در صورت موفقیت تلاش خواهد کرد تا کشور را به بهترین نحو در برون رفت از تنگنای اقتصادی پیش رو هدایت کند.

وی اما بر خلاف برخی دیگر نامزدها اعلام کرد: «وعده هزینه بیشتر از سوی دولت برای بهبود شرایط و مالیات کمتر وعده‌ای بی‌اساس است.»

آگهی

وی همچنین ادعای مطرح شده از سوی مخالفان خود مبنی بر اینکه رهبری او بر حزب به عنوان عضوی از دولت جانسون به معنای تداوم برنامه‌های دوران حضورش در وزارت‌ دارایی دولت جانسون خواهد بود رد کرد.

توییت انتخاباتی آقای سوناک

در ادامه آقای سوناک گفت که در مورد ثروت همسرش، عدم پرداخت مالیات بر درآمدهای خارج از بریتانیا‌ خانواده‌اش و داشتن گرین کارت و اقامت آمریکا در زمان تصدی سمت وزارت دارایی توضیحات لازم را قبلا داده است.

 آقای سوناک نیز مانند بوریس جانسون از سوی پلیس بریتانیا به دلیل برگزاری گردهمایی‌هایی در دوران شیوع ویروس کرونا جریمه شده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریشی سوناک «اولین» نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا می‌شود

بحران سیاسی در دولت بریتانیا؛ دو وزیر بوریس جانسون کابینه را ترک کردند

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟