معترضان سریلانکایی: از اقامتگاه‌های رئیس جمهور و نخست وزیر تا زمانی‌ که استعفا ندهند خارج نمی‌شویم

معترضان در اقامتگاه ریاست جمهوری سریلانکا
معترضان در اقامتگاه ریاست جمهوری سریلانکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران جنبش اعتراضی سریلانکا که رئیس جمهور و نخست وزیر را مجبور به ترک اقامتگاه‌های رسمی خود کرده‌اند، روز یکشنبه ۱۰ ژوئیه گفتند تا زمانی که این دو مقام کناره‌گیری نکنند ساختمان‌های این دو نهاد در اشغال معترضان خواهد ماند.

آگهی

رهبران جنبش اعتراضی سریلانکا که رئیس جمهور و نخست وزیر را مجبور به ترک اقامتگاه‌های رسمی خود کرده‌اند، روز یکشنبه ۱۰ ژوئیه گفتند تا زمانیکه این دو مقام کناره‌گیری نکنند ساختمان‌های این دو نهاد در اشغال معترضان خواهد ماند.

راوانتی دچیکرا، نمایشنامه‌نویس در یک نشست خبری در محل تظاهرات در کنار سایر رهبرانی که در هماهنگ کردن جنبش ضد دولتی کمک می‌کنند گفت: «رئیس جمهور باید استعفا دهد، نخست وزیر باید استعفا دهد و دولت باید برود.»

رئیس پارلمان سریلانکا روز گذشته گفته بود که گوتابایا راجاپاکسه، رئیس جمهور و رانیل ویکرماسینگه، نخست وزیر قصد کناره‌گیری دارند. این موضوع پس از آن مطرح شد که تظاهرکنندگان روز شنبه به اقامتگاه رئیس جمهور یورش بردند و خانه نخست وزیر در کلمبو، پایتخت سریلانکا را به آتش کشیدند.

از سوی دیگر احزاب سیاسی اپوزیسیون سریلانکا امروز برای توافق بر سر تشکیل دولت جدید تشکیل جلسه دادند.

AP Photo
معترضان در اقامتگاه ریاست جمهوری سریلانکاAP Photo

رانجیت مادوما بندرا، یک مقام ارشد در حزب اصلی مخالف دولت (نیروی متحد خلق) گفت که گفت‌وگوهای جداگانه با احزاب و قانون گذارانی که از ائتلاف حاکم جدا شده‌اند انجام شد و جلسات بیشتری در نظر گرفته شده است.

رکود اقتصادی در سریلانکا باعث کمبود شدید اقلام ضروری شده است و مردم برای تامین غذا، سوخت و سایر مایحتاج خود دچار مشکل هستند.

در صورتی که رئیس جمهور و نخست وزیر هر دو استعفا دهند، ماهیندا یاپا آبیوار دنا، رئیس پارلمان این کشور طبق قانون اساسی به‌عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب خواهد شد.

Associated Press.
معترضان در استخر اقامتگاه ریاست جمهوری سریلانکاAssociated Press.

راجاپاکسه در تلاش برای رفع کمبودها و کمک به بهبود شرایط اقتصادی ویکرماسینگه را در ماه مه به‌عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

برخی از از تحلیلگران می‌گویند که این تردید وجود دارد که هیچ رهبر جدیدی نمی‌تواند اقدامی بیش از ویکرماسینگه انجام دهد. رنگا کالانسوریا، تحلیلگر سیاسی به آسوشیتدپرس گفت: «این نوع ناآرامی‌ها می‌تواند باعث سردرگمی سازمان‌های بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شود.»

وی معتقد است که ویکرماسینگه در جهت درستی فعالیت می‌کرد اما ضعف دولت او اجرا نکردن یک برنامه بلند مدت با تمرکز بر حل مشکلات روزمره بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قاتل محکوم به اعدام به‌عنوان نماینده دوره جدید پارلمان سریلانکا سوگند یاد کرد

بزم جنجالی روس‌های مقیم سریلانکا به سفارت کشید و برگزارکننده آن از ترس جان متواری شد

موش سرگردان هواپیمای خطوط هوایی سریلانکا را سه روز زمین‌گیر کرد