زلنسکی در نشست گروه ۷: برای خاتمۀ جنگ تا پایان سال ۲۰۲۲ حداکثر تلاشتان را بکنید

G7 Summit in Elmau, Germany
G7 Summit in Elmau, Germany Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سران گروه ۷ نیز به زلنسکی اطمینان دادند که از اوکراین «تا هر زمان که جنگ طول بکشد» حمایت کنند و در بیانیه‌ای مشترکی نیز بار دیگر بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر خود برای حمایت از دولت و مردم اوکراین» در نبرد آنها برای حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان تاکید کردند.

آگهی

قدرت‌های اقتصادی پیشروی جهان روز دوشنبه در دومین روز نشست «گروه ۷» که به میزبانی آلمان برگزار شده، از مسیر ویدئو کنفرانس صحبت‌های ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را شنیدند و دربارۀ اتخاذ تدابیر مشترک برای مقابله با تهاجمات روسیه به بحث پرداختند.

بنا بر اعلام منابع آگاه از گفتگوهای سران «گروه ۷»، زلنسکی در سخنان خود از شرکت کنندگان در این نشست خواسته است حداکثر تلاش خود را بکنند تا جنگ اوکراین پیش پایان یافتن سال جاری میلادی خاتمه یابد.

او به «زمستان‌های سخت» اوکراین اشاره کرده؛ «جایی که جنگیدن بسیار دشوارتر است» و گفته است که در ماههای پایانی سال «وارد شرایطی خواهیم شد که همه چیز واقعا منجمد می‌شود».

رئیس جمهوری اوکراین ضمن اعلام این درخواست جدی، خواستار «کم نکردن فشارها بر مسکو» و تشدید تحریم‌ها علیه این کشور نیز شده است.

سران گروه هفت شامل ایالات متحده، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز در مقابل، در حالی وعده تداوم حمایت‌ها از اوکراین را داده‌اند که زلنسکی آشکارا نگران بوده طولانی شدن جنگ و تبعات اقتصادی آن برای غرب همچون افزایش هزینه‌های انرژی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در سراسر جهان، هم‌پیمانان کی‌یف را از ادامه پشتیبانی خسته و منصرف کند.

آنها که پیش از این در اولین روز نشست خود در یکشنبه برای تشدید بیشتر تحریم‌های روسیه به‌ویژه صنایع دفاعی به توافق رسیده‌ بودند، در دومین روز گفتگوهایشان اعلام کردند که در کنار افزایش تحریم‌های اقتصادی روسیه قصد دارند «مکانیسمی» را با هدف «محدود کردن قیمت نفت روسیه در سطح جهانی» به اجرا بگذارند.

«زمان مذاکره نیست»

به گفته یک دیپلمات ارشد فرانسوی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتد پرس صحبت کرده، زلنسکی همچنین به رهبران گروه ۷ گفته است که اکنون زمان مذاکرۀ او با روسیه نیست چراکه برای هر گفتگویی، ابتدا لازم است که او در موقعیت قوی‌تری قرار بگیرد.

به گفتۀ این دیپلمات، در حال حاضر هدف زلنسکی «پایان دادن به این جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن و خروج از آن در بهترین موقعیت ممکن است تا بتواند از موضع قدرت مذاکره کند». زلنسکی همچنین بار دیگر از رهبران نشست ۷ درخواست کمک‌های مالی، اقتصادی و نظامی کرده است.

سران گروه ۷ نیز به اواطمینان داده‌اند که از اوکراین «تا هر زمان که جنگ طول بکشد» حمایت کنند و در بیانیه‌ای مشترکی نیز بار دیگر بر «تعهد تزلزل‌ناپذیر خود برای حمایت از دولت و مردم اوکراین» در نبرد آنها برای حاکمیت و تمامیت ارضی کشورشان تاکید کردند.

آنها همچنین اعلام کردند که این کاملا بستگی به اوکراین دارد که چه زمانی و تحت چه شرایطی برای دستیابی به صلح تصمیم بگیرد و وارد عمل شود.

رهبران همچنین متعهد به افزایش تعرفه‌ها بر واردات کالاهای روسیه به کشورهای خود شدند. ایالات متحده نیز بطور مشخص از وضع تعرفه روی ۵۷۰ دسته کالای روسی و استفاده از ابزار تحریم‌ها برای ایجاد اختلال در شبکۀ تامین مایحتاج بخش دفاعی و ماشین جنگی روسیه خبر داد.

آسوشیتدپرس همچنین به نقل از یک فرد آگاه اعلام کرد که جو بایدن احتمالا به زودی خبر خرید سیستم ضدهوایی ناسامس (NASAMS) را که توسط نروژ توسعه داده شده، اعلام خواهد کرد. این همان سیستمی است که برای محافظت از حریم هوایی کاخ سفید و ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن استفاده می‌شود و قرار است همین سامانه برای تقویت مواضع اوکراین در جنگ با نیروهای روسیه، تحویل کی‌یف داده شود.

احتیاط در قبال روسیه

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و میزبان این نشست اعلام کرد که اگرچه سیاست‌های کشورهای گروه ۷ در مورد اوکراین همچنان «بسیار همسو است» اما این سیاست‌ها باید با احتیاط کامل اجرا شود. او اعلام کرد: «ما تصمیمات اساسی می‌گیریم و همزمان محتاط هستیم. ما تا جایی که ممکن است به اوکراین کمک خواهیم کرد اما همزمان سعی داریم از بروز یک درگیری بزرگتر بین روسیه و ناتو جلوگیری کنیم.»

بایدن نیز پیش از این در روز یکشنبه اعلام کرده بود که اگرچه ولادیمیر پوتین «از همان ابتدا روی ورود ناتو و کشورهای گروه ۷ در این نبرد حساب کرده بود، اما ما چنین کاری نکردیم و نخواهیم کرد.»

گروه ۷ که در حال حاضر متعهد به کمک مالی و پاسخ به نیازهای فوری اوکراین است، اعلام کرده که برای بازسازی اوکراین پس از جنگ نیز برنامه دارد و حامی کی‌یف خواهد بود.

وزرای دارایی این گروه ماه گذشته موافقت کردند که مبلغ ۱۹.۸ میلیارد دلار کمک اقتصادی در اختیار کی‌یف بگذارند تا از این مسیر، بخش خدمات عمومی این کشور همچنان به فعالیتش ادامه دهد و به دلیل موانع مالی ناشی از جنگ روسیه متوقف نشود.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده نیز که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده، اعلام کرد که براساس صحبتهای خصوصی مقامات ایالات متحده و اروپا، همۀ آنها در یک هدف که پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره است هم عقیده هستند؛ اگرچه که شیوۀ عمل آنها در ظاهر متفاوت است.

بر همین اساس اولاف شولز و امانوئل ماکرون تلاش کرده‌اند از طریق گفتگوهای فعال با پوتین و زلنسکی، این امر را تسهیل کنند و همزمان نیز به اوکراین سلاح می‌دهند. آمریکا نیز اگرچه گفتگوهای کلیدی در این باره را با روسیه قطع کرده، اما قصد دارد با تقویت قدرت دفاعی اوکراین، موقعیت کی‌یف را در میز مذاکره قوی‌تر کند.

آگهی
AP Photo
G7 SummitAP Photo

تغییرات آب و هوایی

نشست روز دوشنبۀ رهبران گروه ۷ که با تمرکز بر اوکراین آغاز شده بود، با پیوستن رهبران پنج اقتصاد در حال ظهور دموکراتیک یعنی هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، سنگال و آرژانتین، بحث دربارۀ تغییرات آب و هوا، انرژی و مسائل دیگر را در دستور کار خود قرار داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری تجمع اعتراضی مقابل محل برگزاری نشست گروه ۷

زلنسکی دبیر شورای امنیت اوکراین را برکنار کرد

پوتین پس از پیروزی در انتخابات:حضور غرب در اوکراین می‌تواند جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دهد