تمرکز تحریم‌های آمریکا بر پتروشیمی ایران؛ رییسی: از رفتار آمریکا متعجبم

تحریم‌های جدید آمریکا بر حوزه پتروشیمی ایران تمرکز دارد
تحریم‌های جدید آمریکا بر حوزه پتروشیمی ایران تمرکز دارد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی اسفند ماه گذشته گفته بود که صنعت پتروشیمی خدمت بزرگی به شکستن تحریم‌های اقتصادی کرده است و «به کسانی که در پتروشیمی بوده‌اند و بانک‌هایی که از پتروشیمی حمایت کرده‌اند، باید مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.»

آگهی

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران روز جمعه از واشنگتن به دلیل اعمال تدابیر تنبیهی جدید علیه تولیدکنندگان پتروشیمی ایران که به گفته واشنگتن مظنون به دور زدن تحریم های بین المللی هستند، انتقاد کرد.

ایالات متحده روز پنجشنبه شبکه‌ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت‌های بزرگی در چین و امارات عربی متحده را به اتهام کمک به تهران در فروش محصولات خود به خارج از کشور تحریم کرد.

در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا نام شرکت‌های ایرانی «پتروشیمی فن آوران»، « پتروشیمی خارک» و «پتروشیمی مارون» دیده می‌شود. همچنین یک شرکت حمل نقل اماراتی به نام «جی اكس الشحن» و یک شرکت تجاری به نام «اسکای زون تریدینگ» هم در این فهرست دیده می‌شود. علاوه بر اینها دو شرکت چینی که هر دو در هنگ‌کنگ ثبت شده‌اند نیز روز پنج‌شنبه تحریم شدند.

این اقدامات جدید در حالی صورت می‌گیرد که ایران و ایالات متحده بیش از یک سال است که در وین درگیر مذاکرات غیرمستقیم برای نجات برجام هستند. از ماه مارس تاکنون هیچ پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نشده است و دو کشور متقابلا مسئولیت این بن بست را رد می‌کنند.

در نبود یک توافق، آمریکا به تلاش‌هایش برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی از ایران ادامه می‌دهد.
رایان نلسون معاون مبارزه با تروریسم وزارت دارایی آمریکا

رایان نلسون، معاون مبارزه با تروریسم وزارت دارایی آمریکا گفت که در نبود یک توافق، آمریکا به تلاش‌هایش برای محدود کردن صادرات نفت و محصولات نفتی از ایران ادامه می‌دهد.

رئیس جمهوری ایران اما می‌گوید: «من از رفتار آمریکایی‌ها متعجبم، از یک سو به نفع مذاکره برای توافق پیام می‌دهند و از سوی دیگر فهرست تحریم‌ها را تمدید می‌کنند.»

ایران برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در سایت‌های هسته‌ای خود خاموش کرده است. اقدام تهران اندکی پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده و اروپایی‌ها قطعنامه‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۸ ژوئن تصویب کردند که عدم همکاری تهران را محکوم می‌کرد.

آقای رئیسی گفت: «دنیا باید به ما این حق را بدهد که به آمریکا اعتماد نکنیم زیرا آنها توافقات خود را زیر پا می گذارند.»

روز سه‌شنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت که همچنان به مذاکرات اعتقاد دارد و دیپلماسی را «بهترین راه» برای احیای توافق هسته‌ای می‌داند.

«شرکت‌های تازه ایجاد می‌کنیم، پتروشیمی مدال آور شکست تحریم‌هاست»

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا در یک برنامه تلویزیونی گفت: «تحریم‌ این شرکت‌ها در روند فروش محصولات پتروشیمی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و هر روز شرکت‌های مختلفی می‌تواند ایجاد شود و کار را ادامه دهند.»

 حسن عباس‌زاده، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز درآمد صنعت پتروشیمی ایران از محل صادرات در سال گذشته را ۲۳ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت که قرار بوده که در سال ۱۴۰۱ درآمد پتروشیمی به ۲۷ میلیارد دلار افزایش یابد.

دولت ایران شرکت‌های پتروشیمی را موظف کرده است که بخش عمده‌ای از درآمد ارزی خود را به داخل کشور انتقال دهند و برای کنترل قیمت دلار، آن را در بازار ارز ایران (سامانه نیما) عرضه کنند.

محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی اسفند ماه گذشته گفته بود که صنعت پتروشیمی خدمت بزرگی به شکستن تحریم‌های اقتصادی کرده است و «به کسانی که در پتروشیمی بوده‌اند و بانک‌هایی که از پتروشیمی حمایت کرده‌اند، باید مدال شکست تحریم‌های اقتصادی را بدهیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام عضو اوپک از تحریم ایران بیشترین نفع را برد؟

آمریکا ۳۹ شرکت پتروشیمی ایران و نمایندگی‌های فروش در خارج را تحریم کرد

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد