گزارش بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان از حرکت به سمت تولید کربن صفر

بیلبورد تبلیغاتی با نوشته عربی «آرامکو عربستان، به زودی در بورس اوراق بهادار» در جده در نوامبر ۲۰۱۹
بیلبورد تبلیغاتی با نوشته عربی «آرامکو عربستان، به زودی در بورس اوراق بهادار» در جده در نوامبر ۲۰۱۹ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرکت دولتی تولیدکننده نفت و گاز عربستان سعودی، آرامکو روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن برای اولین‌بار از برنامه‌های این شرکت در جهت توسعه پایدار رونمایی کرد.

آگهی

آرامکو، شرکت دولتی تولیدکننده نفت و گاز عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن برای اولین‌بار از برنامه‌های این شرکت در جهت توسعه پایدار رونمایی کرد.

بر این اساس، آرامکو قصد دارد با ارائه راه‌حل‌های مطمئن و مقرون‌به‌صرفه با انتشار گازهای گلخانه‌ای حداکثر مقابله را به خرج دهد. همچنین این شرکت در نظر دارد از این پس گزارش خود را هرساله به‌روزرسانی کند.

در این گزارش جزئیات عملیاتی شرکت در حمایت از روش‌هایی که بتوان از انرژی‌های فسیلی به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر عبور کرد در بازه زمانی کوتاه‌مدت تا سال ۲۰۳۵ ذکر شده است.

رؤیای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای؛ اسکوپ ۱ و ۲ چیست؟

این غول نفتی پیش‌تر در بیانیه‌ای از آرزوی به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای در تمامی مراکز و شعب این شرکت تا سال ۲۰۵۰ هم در محدوده (اسکوپ) ۱ و هم در محدوده ۲ خبر داده بود.

محدوده ۱ شامل انتشار مستقیم گازهای گلخانه‌ای است. به این معنا که یک شرکت خود اقدام به سوزاندن سوخت در دیگ‌های بخار، کوره‌ها و وسایل نقلیه می‌کنند. اما محدوده ۲، شامل انتشار غیرمستقیم گازهای گلخانه‌ای است که با خرید برق، بخار، گرما یا سرمایش مرتبط است.

آرامکو که در حال حاضر نیز یکی از کمترین میزان تولید کربن‌ در صنعت انرژی را دارا است، قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ شدت تولید کربن خود را با ۱۵ درصد کاهش به ۸.۷ کیلوگرم گاز گلخانه‌ای بر هر بشکه نفت برساند. این میزان در سال ۲۰۱۸، بیش از ده کیلوگرم گاز گلخانه‌ای بر هر بشکه نفت بوده است.

این شرکت همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۵، انتشار خالص گازهای گلخانه‌ای محدوده ۱ و محدوده ۲ را در دارایی‌های تحت مالکیت خود، چه در بخش بالادستی و چه در بخش پایین‌دستی تا میزان ۵۰ میلیون تن گاز گلخانه‌ای در سال کاهش دهد.

استفاده از فناوری‌های روز دنیا در خدمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

امین حسن الناصر، رئیس و مدیرعامل آرامکو در این باره گفت: «چشم‌انداز ما دستیابی به نقطه عملیاتی صفر خالص در انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ است و گزارش توسعه پایدار شرکت نیز گواهی بر عزم ما بر برآورده کردن تقاضای فزاینده جهان برای تأمین انرژی ایمن، قابل اطمینان و مقرون‌به‌صرفه است و در عین حال هم همچنان به تأمین انرژی جهان کمک می‌کنیم. در پروژه‌های عملیاتی خود در دهه‌های آینده، ما به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت و حرکت به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر با استفاده از فناوری‌های روز دنیا هستیم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

اقتصاد دورانی کربن چیست؟

در گزارش آرامکو آمده است که این شرکت از چارچوب اقتصاد دورانی کربن استفاده می‌کند به این معنی که بر کاهش، استفاده مجدد، بازیافت و حذف گازهای گلخانه‌ای تمرکز دارد. 

این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ انتشار گازهای گلخانه‌ای را از مسیرهای زیر کم کند:

  • سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در جهت کاهش ۱۴ میلیون‌تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال؛
  • سرمایه‌گذاری در جذب، استفاده و ذخیره کربن در جهت کاهش ۱۱ میلیون‌تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال؛
  • بهبود بهره‌وری انرژی در جهت کاهش ۱۱ میلیون‌تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال؛
  • محدود کردن متان و مشعل ‌سوزی در جهت کاهش ۱ میلیون‌تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال؛
  • کم کردن هدررفت ها در جهت کاهش ۱۶ میلیون‌تنی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال.

در تهیه گزارش توسعه پایدار، آرامکو بیش از ۱۵۰ موضوع زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را ارزیابی کرده است. این گزارش بر چهار حوزه کلی (۱) تغییرات آب‌وهوایی و حرکت به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، (۲) استخراج ایمن و توسعه منابع انسانی، (۳) به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی و (۴) ارتقا ارزش‌های اجتماعی متمرکز است.

تأثیر معادلات بین‌المللی بر راهبردهای نفتی آرامکو

با ریزش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴، آرامکو در مسیر یافتن راه‌هایی برای جبران این موضوع و تمرکز بر سایر حوزه‌ها گام برداشت. از جمله اینکه با ادغام کردن زیرمجموعه‌های خود امکان شفافیت بیشتر را به سهام‌داران خود فراهم کرد و برای اولین بار سهام خود را عرضه عمومی کرد. 

این شرکت آرام آرام سهم خود را در بازار گسترش داد و توانست بزرگان نفتی را از صحنه رقابت کنار بزند، به طوری که با ارائه دسترسی به مواد اولیه و همچنین تقویت کیفیت پالایشگاه‌های خود، سهم مبادلات نفتی از طریق شرکت‌های سوئیسی را نیز کاهش داد.

شرکت دولتی نفت عربستان سعودی آرامکو، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در جهان است. این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید خود از ده و نیم میلیون بشکه در روز در ماه می را به ۱۳ میلیون و چهارصد هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۷ افزایش دهد.

از طرفی در دهه‌های اخیر هم‌زمان با افزایش تولید نفت شیل در آمریکا، سهم آرامکو از صادرات نفت به این ایالات متحده کاسته شده و در عوض بر مشتریان آسیایی آن افزوده شده است.

از طرف دیگر، علی رغم همکاری عربستان و روسیه در چارچوب اوپک پلاس در زمینه محدودیت در تولید، با این حال رقابت بین عربستان سعودی و روسیه در بازارهای اروپایی و آسیایی همزمان با حمله روسیه و اوکراین داغ تر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلودگی و گرد و غبار در اغلب نقاط ایران؛ تهران آلوده‌ترین شهر جهان شد

سازمان ملل اصل تدوین یک معاهده الزام آور برای مقابله با آلودگی پلاستیکی را تصویب کرد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟