نمایندگان جریان صدر از پارلمان عراق استعفا دادند

مقتدی صدر
مقتدی صدر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از درخواست مقتدی صدر، نمایندگان این جریان سیاسی به صورت دسته‌جمعی استعفای خود را از نمایندگی در پارلمان عراق تقدیم رئيس مجلس این کشور کردند.

آگهی

نمایندگان جریان مقدی صدر در پارلمان عراق روز یکشنبه ۱۲ ژوئن به درخواست رهبر خود، به صورت دسته‌جمعی از نمایندگی در مجلس این کشور استعفا دادند. 

این اقدام نمایندگان جریان صدر احتمالا بن‌بست پدید آمده در روند تشکیل دولت جدید در عراق را عمیق‌تر از قبل خواهد کرد. جریان صدر که بزرگ‌ترین برنده انتخابات پارلمانی عراق بود و توانسته بود ۷۳ کرسی را به خود اختصاص دهد، از روند تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهوری جدید در این کشور ناراضی بود. با گذشت ۸ ماه از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق هنوز جریان‌های سیاسی نتوانسته‌اند بر سر تشکیل دولت جدید با یکدیگر به نتیجه برسند. 

جریان مقتدی صدر، روحانی شیعه بانفوذ در جریان سیاسی عراق، در این انتخابات با شعار مخالفت با حضور و دخالت کشورهای خارجی از جمله ایران و آمریکا در امور سیاسی این کشور وارد انتخابات شده بود. در بیانیه‌ای دست‌نویس که از سوی مقتدی صدر منتشر شده او از اعضای جریان سیاسی خود خواسته بود که از سمت خود در پارلمان عراق استعفا دهند. مقتدی می‌گوید تنها راه خروج عراق از بحران کنونی تشکیل دولت اکثریت ملی است. 

محمد الحلبوسی، رئيس سنی مجلس عراق بلافاصله پس از اعلام استعفای نمایندگان جریان صدر اعلام کرد که کناره‌گیری این نمایندگان از سمت خود را پذیرفته شده است. در ویدیویی که خبرگزاری دولتی INA عراق پخش کرده، آقای الحلبوسی در حال امضای پذیرش استعفای نمایندگان مجلس عراق است. 

مقتدی صدر که چند روز پیش از نمایندگان وابسته به خود خواسته بود از سمت خود کناره‌گیری کنند تاکید کرده بود این اقدام یک «فداکاری از سوی این جریان سیاسی است که با هدف رهایی ملت عراق از سرنوشت نامعلوم» صورت می‌گیرد. 

مقتدی اخیرا به چارچوب هماهنگی شیعیان عراق فرصتی ۴۰ روزه برای تشکیل دولت داده بود اما این مهلت دو هفته پیش به پایان رسید و بن‌بست بر سر تشکیل دولت جدید در این کشور همچنان ادامه دارند. 

احزاب و گروه‌های سیاسی در عراق هنوز نتوانسته‌اند بر اختلافات میان خود فائق آیند و زمینه را برای تشکیل دولت جدید در این کشور فراهم نمایند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فایل‌های صوتی منتسب به مالکی؛ موضع احتمالی ایران در قبال منازعات سیاسی داخل عراق چیست؟

حامیان مقتدی صدر به سفارت سوئد در بغداد در اعتراض به قرآن‌سوزی حمله کردند

دبیرکل سازمان ملل متحد: خطر تبدیل «حاکمیت قانون» به «حاکمیت بی‌قانونی» در جهان جدی است