بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و بریتانیا: ایران فورا به دنبال احیای برجام باشد

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند که «تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند» و «فوراً توافقی را که در حال حاضر روی میز است را به پایان برساند.»

آگهی

 سه قدرت اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند که «تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند» و «فوراً توافقی را که در حال حاضر روی میز است به پایان برساند» تا برجام را احیا کند.

 در این بیانیه که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است: «از ماه مارس یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است. ما متاسفیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است. ما از آنها می‌خواهیم که اکنون این کار را انجام دهد.»

توافق ۲۰۱۵ که به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، به ایران در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته ای خود از تحریم های اقتصادی رهایی بخشید.

اما در سال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا به‌طور یکجانبه از این پیمان خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً اعمال کرد که باعث شد ایران شروع به عقب‌نشینی از تعهدات خود کند.

مذاکرات برای احیای این قرارداد در آوریل سال گذشته آغاز شد، اما از ماه مارس متوقف شده است.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۸ ژوئن به قطعنامه‌ای انتقادی علیه ایران رای داد. از ۳۵ عضو این شورا ۳۰ کشور به قطعنامه رای دادند و تنها چین و روسیه جانب ایران را گرفتند.

 ایران این قطعنامه را محکوم کرده است و گفته است که برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را خاموش و نسل پیشرفته‌تری از سانتریفیوژها را نصب خواهد کرد. 

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران نیز شب گذشته در واکنش به این قطعنامه گفت که ایران یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگوی اتحادیه اروپا: اقدامات مغایر با برجام ایران نگران‌کننده است اما به نقطه پایان نرسیده‌ایم

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد