مقام لبنانی در مصاحبه با یورونیوز: در صورت ادامه نقض آب‌های سرزمینی لبنان، گزینه نظامی منتفی نیست

عکس هوایی از کشتی اکتشافی «انرژی ین پاور» در حوزه میدان گازی «کارین» مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل
عکس هوایی از کشتی اکتشافی «انرژی ین پاور» در حوزه میدان گازی «کارین» مورد مناقشه بین لبنان و اسرائیل Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از Mariam Chehab
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون دبیرکل حزب‌الله تأیید کرد که به‌محض اعلام نقض مرزهای دریایی لبنان توسط اسرائیل، این گروه آماده است تا علیه عملیات حفاری اسرائیل واکنش نشان دهد.

آگهی

ماه‌ها پس از به تعویق افتادن مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل با میانجیگری آمریکا به‌منظور یافتن راه حلی برای اختلافات بر سر میدان گازی «کاریش»، ورود یک شرکت اکتشافی بریتانیایی‌-یونانی به نام «انرژی‏یَن» به منطقه مورد مناقشه در دریای مدیترانه خشم مقامات لبنانی را برانگیخته است، زیرا این اقدام به‌عنوان نقض حاکمیت و آب‌های سرزمینی لبنان و تصاحب منابع دریایی از سوی لبنان در نظر گرفته می‌شود.

هم‌زمان صدای اعتراض‌ها در لبنان بیشتر شد و هشدارها در این زمینه افزایش یافت به‌طوری‌که ناظران روزهای سخت و پرخطری را پیش‌بینی کرده‌اند، به‌ویژه اینکه حزب‌الله قبلاً به تل‌آویو درباره حفاری در این منطقه هشدار داده بود.

روز دوشنبه، مقامات لبنانی از آموس هوكستين، نماینده آمریکا در این مذاکرات خواستند تا با سفر به بیروت در مورد سرانجام مذاکراتی که در ماه مه ۲۰۲۰ آغاز شده بود در سریع‌ترین زمان ممکن به جمع‌بندی برسد. چرا که هرگونه تشدید تنش که به نفع ثبات در منطقه نخواهد بود.

اسرائیل روز دوشنبه اتهامات بیروت را بی‌اساس و مشابه اتهامات قبلی خواند و گفت که میدان گازی «کاریش» مورد مناقشه نبوده و «اکتشاف در آن ماه‌ها پیش به پایان رسیده است و ورود این کشتی مقدمه‌ای برای شروع عملیات استخراج گاز است».

کارن الحرار، وزیر انرژی اسرائیل به رادیو «تل‌آویو ۱۰۳ اف‌ام» گفت: «روایت لبنان کاملاً دور از واقعیت است» و افزود که «مطلقاً تجاوزی از سوی اسرائیل صورت نگرفته است» و خاطرنشان کرد که «توصیه می‌کنم که کسی به دنبال غافلگیری اسرائیل نباشد.»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل نیز به نوبه خود گفت که اسرائیل در تلاش است تا این مناقشه را از طریق راه‌های دیپلماتیک حل کند.

معاون دبیرکل حزب‌الله در واکنش به این اقدامات اخیر تأیید کرد که به‌محض اعلام دولت لبنان مبنی بر نقض مرزهای دریایی لبنان توسط اسرائیل، این حزب آماده است تا واکنش لازم از جمله «استفاده از قوه قهریه» علیه عملیات حفاری اسرائیل را به کار گیرد.

سرتیپ بسام یاسین، فرمانده هیئت فنی نظامی ارتش جنوب در مذاکرات مرزی در گفتگو با یورونیوز عربی گفت کشتی «انرژی‏یَن پاور» با عبور از خط ۲۹، به پنج کیلومتری خط ۲۳ میدان کاریش نزدیک شده و این خود بازتاب‌دهنده تنش افزایی‌های بیشتر است.

مهم‌ترین برگ برنده لبنان در مذاکرات

آقای یاسین در خصوص ورود این کشتی اکتشافی به حوزه «کاریش» و اعلام آمادگی طرف اسرائیلی برای آغاز فرایند استخراج گاز گفت که طبق نامه لبنان به تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، حوزه گازی «کاریش» مورد اختلاف است. فرایند استخراج گاز «کاریش» یک‌بار در سال ۲۰۱۳ و یک‌بار هم با ورود این کشتی، آغاز شد و این یک مشکل اساسی محسوب می‌شود، به‌محض اینکه فرایند استخراج از این ناحیه آغاز شود، دیگر «کاریش» از معادلات خارج خواهد شد و در نتیجه آن لبنان مهم‌ترین برگ برنده خود در زمینه‌های تجاری را از دست خواهد داد.

آیا رئیس‌جمهور میشل عون مسئول است؟

آقای یاسین در پاسخ به اینکه آیا چون‌ میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان فرمان شماره ۶۴۳۳ را که منطقه ویژه اقتصادی لبنان و مرزهای دریایی آن را تعریف می‌کرد را امضا نکرد مقصر این ماجرا است یا خیر گفت: «او آن زمان آن را امضا نکرد چون اطلاعاتی در اختیار داشت و نمی‌خواست مذاکرات متوقف شود. امروز ما با مرحله جدیدی روبرو هستیم، و زمان زیادی نداریم؛ بنابراین دولت در مجموع مسئول بوده، حتی در زمان دولت موقت حسن دیاب باید تشکیل جلسه می‌دادند و خط ۲۹ و مختصات آن را به سازمان ملل متحد گزارش می‌کردند. اکنون روزهای دشواری را پیشرو داریم و بنابراین وظیفه همه حفظ حقوق ملی است.»

«روزهای سخت» در انتظار لبنان

سرتیپ یاسین پس از صحبت در مورد «روزهای دشوار» در انتظار لبنان و اینکه آیا با یک رویارویی نظامی با اسرائیل روبرو هستیم، به یورونیوز اطمینان داد: «همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی برای حفظ حقوق لبنان و حفاظت از ثروت آن روی میز است. هرچند دشوار باشد. از جمله فشار (به دولت) برای امضای این فرمان و تحویل مختصات آن به سازمان ملل و در نتیجه همه گزینه‌ها در اختیار لبنان است.»

آیا حزب‌الله با استفاده زور اسلحه وارد خواهد شد؟

یاسین در خصوص احتمال واکنش نظامی حزب‌الله به‌ویژه اینکه در کشور انتقادهای زیادی نسبت به استفاده از قهوه قهریه وجود دارد گفت: همه گزینه‌ها در دسترس هستند. لازم است برای دفاع از لبنان آماده باشیم. سلاح مقاومت از جمله سلاح‌هایی است که لبنان برای دفاع از سرزمین و حقوق خود استفاده می‌کند.

«میانجیگری آمریکا در خدمت موضع اسرائیل است»

در مورد سخنان بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل مبنی بر اینکه مناقشه گازی از طریق دیپلماسی و با میانجیگری آمریکا حل خواهد شد؛ سرتیپ یاسین به یورونیوز گفت: ما میانجیگری آمریکا را امتحان کردیم و آن چیزی جز بازگویی مواضع اسرائیل نبود. میانجیگری آمریکا باید بر اساس داده‌های جدید صورت ‌گیرد، چراکه لبنان خط حقوقی جدی و محکمی دارد و میانجیگری آمریکا در مواجهه با تغییرات جدید، باید به‌گونه‌ای باشد که لبنان هم به حقوق خود بر اساس مرزبندی‌ها برسد.

«هیچ مسئولیتی در قبال مصر نیست»

سرتیپ یاسین در خصوص عبور این کشتی اکتشافی از کانال سوئز گفت: «عبور آن از کانال سوئز طبیعی است و اگر از کانال سوئز عبور نمی‌کرد باید دماغه امید نیک را دور می‌زد. این مسئولیت مصر یا هیچ‌کس دیگری نبوده که جلوی آن را بگیرد، مسئولیت اکنون بر عهده دولت لبنان است، و صادقانه بگویم، اصلاً اهمیتی نمی‌دهیم که کشتی از کجا آمده، جنوب یا شمال. مهم این است که از خط ۲۹، میدان کاریش عبور کرده است، صرف‌نظر از اینکه کشتی کجاست. واضح بگویم این یک تعدی و دزدی ثروت و دزدی از میدان مورد مناقشه کاریش است. لبنان باید موضع خود را ثابت کند و تأیید کند که حوزه گازی کاریش مورد مناقشه است و با استفاده از تمام ابزارهای دیپلماتیک و قانونی یا حتی در صورت لزوم نظامی؛ کشتی انرژی‏یَن را مجبور کند تا هر چه سریع‌تر عملیات خود را متوقف کند.

بر اساس نقشه‌ای که لبنان در سال ۲۰۱۱ به سازمان ملل ارسال کرد، در ابتدا قرار بود این مذاکرات محدود به یک منطقه دریایی باشد که ۸۶۰ کیلومتر مربع تخمین زده می‌شود. اما بعدها لبنان اعلام کرد که نقشه‌های ارائه شده بر اساس برآوردهای اشتباه بوده است و خواستار دربرگرفته شدن ۱۴۳۰ کیلومتر مربع دیگر از جمله بخش‌هایی از میدان «کاریش» به این مذاکرات شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدارحزب‌الله به اسرائیل در مورد اختلافات مرزی دریایی؛ تل‌آویو پیشنهاد جدیدی ارائه کرد

نخست‌وزیر اسرائیل با هدف تشدید فشارها بر ایران و حزب‌الله راهی پاریس شد

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است