اتحادیه اروپا ساخت «شارژر واحد» برای همه دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند را اجباری کرد

canva.com
canva.com Copyright Photo
Copyright Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصرف‌کنندگان اروپایی در مجموع سالانه حدود ۲.۴ میلیارد یورو از درآمد خود را صرف خرید انواع شارژرها می‌کنند و تصویب این قانون به آنها اجازه می‌دهد تا دست‌کم ۲۵۰ میلیون یورو در سال پس انداز کنند.

آگهی

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۷ ژوئن مقررات جدیدی را تصویب کرد که بر اساس آن، سازندگان فناوری‌های نوین باید از پاییز ۲۰۲۴ میلادی یک «شارژر واحد» را برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، همچنین هدفون‌ها و دوربین‌های دیجیتال روانۀ بازار کنند.

دو سال بعد از این تاریخ یعنی از سال ۲۰۲۶ میلادی نیز شارژر لپ تاپ‌ها مشمول همین مقررات خواهد شد.

در بیانیۀ پارلمان اروپا آمده است: «بر پایۀ قوانین جدید، دیگر لازم نیست که مصرف کنندگان با هر بار خرید یک فناوری جدید، کابل و شارژر متفاوتی را نیز بخرند و می‌توانند از یک شارژر واحد برای همه دستگاه‌های الکترونیکی خود استفاده کنند.»

بر اساس این قانون، در صورتی که این دستگاه‌ها از طریق کابل سیمی قابل شارژ باشند نیز این کابل‌ها باید بدون توجه به سازندۀ آنها، به درگاه USB Type-C مجهز شوند.

این تصمیم با هدف کمک به اقتصاد معیشتی مصرف کنندگان اروپایی همچنین کاهش ضایعات الکترونیکی اتخاذ شده است.

بنا بر گزارش کمیسیون اروپا، مصرف‌کنندگان اروپایی در مجموع سالانه حدود ۲.۴ میلیارد یورو از درآمد خود را صرف خرید انواع شارژرها می‌کنند و تصویب این قانون به آنها اجازه می‌دهد تا دست‌کم ۲۵۰ میلیون یورو در سال پس انداز کنند.

ضایعات شارژرهای بلااستفاده نیز که ۱۱ هزار تن در سال تخمین زده می‌شود، با اجرای این قانون به حدود هزار تن کاهش خواهد یافت.

کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۹ میلادی به دنبال تصویب و اجرایی کردن این مقررات است اما مخالفت شدید صنایع مانع از عملی شدن این برنامه شده؛ با این وجود طی سال‌ها تعداد انواع شارژرها بطور قابل توجهی کاهش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شارژر واحد با رای پارلمان اروپا در کشورهای عضو اتحادیه اجباری شد

سامسونگ شارژر را از بسته محصولات تلفن همراه خود حذف می‌کند

جنگ اتحادیه اروپا با اپل: شارژر تلفن‌های همراه جدید را عوض نکنید