نیروهای اوکراین زیر آتش سنگین توپخانه روسیه در سیورودونتسک مقاومت می‌کنند

عکس آرشیوی، سلاح TOS-1A Solntsepyok روسی در رزمایش ۲۰۱۵ میلادی
عکس آرشیوی، سلاح TOS-1A Solntsepyok روسی در رزمایش ۲۰۱۵ میلادی Copyright Ivan Sekretarev/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش روسیه از هفته گدشته پیشروی قابل توجهی در جبهه شرق داشته است. سیورودونتسک بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر لوهانسک به شمار می‌رود. سقوط این منطقه می‌تواند باعث شود روسیه دست بالا را در جنگ داشته باشد.

آگهی

ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای نظامی این کشور روز یکشنبه ۲۹ مه با وجود آتش سنگین توپخانه نبروهای روسی، همچنان در سیورودونتسک، بزرگ‌ترین شهر منطقه لوهانسک استان دُنباس مقاومت کردند. 

سرهئی گایدای، فرماندار لوهانسک می‌گوید آتش خمپاره دشمن به حدی سنگین بود که امکان برآورد تلفات و خسارات وجود ندارد.

پیشروی نیروهای روسیه در جبهه شرق در حالی ادامه دارد که دولت اوکراین در روزهای اخیر بارها از همپیمانان غربی خود خواسته است تا سلاح‌های دوربردتری را در اختیار این کشور قرار دهند. 

نبرد برای کنترل سیورودونتسک واقع در ساحل شرقی رودخانه دونتس، به یکی از اولویت‌های اصلی ماشین جنگی روسیه بدل شده است. به نظر می‌رسد کرملین در چهارمین ماه جنگ در پی دستاوردهای هر چند با سرعت پایین اما مستحکم در دنباس است. 

AP Photo
خرابی‌ها ناشی از جنگ در سیورودونتسکAP Photo

فرماندار لوهانسک روز یکشنبه با انتشار پیامی در تلگرام نوشت: «نیرهای روسی در هتل میر در نزدیکی شهر متمرکز شده اند. با وجود اینکه مقاومت نیروهای اوکراینی، سربازان روس را زمین‌گیر کرده و امکان پیشروی را از آن‌ها گرفته است، اما اوکراینی‌ها هم در حال حاضر امکان عقب راندن آن‌ها را ندارند.» 

مرکز پژوهش‌های جنگ در واشنگتن می‌گوید به نظر می‌رسد روس‌ها برنامه روشنی برای محاصره و تصرف سیورودونتسک ندارند. در مقابل، نیروهای اوکراینی با وجود تلفات سنگین، ضربه‌های جدی به دشمن وارد کرده اند. 

Alexei Alexandrov/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
خودروهای جنگی روسیه در دونتسکAlexei Alexandrov/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.

کارشناسان این پژوهشگاه به خبرگزاری رویترز گفتند ولادیمیر پوتین برای تصرف یک شهر کوچک از مردم روسیه فداکاری بزرگی می‌خواهد؛ امری که نشانگر وضعیت نامناسب او در چهارمین ماه از آغاز جنگ اوکراین است. 

رئیس جمهوری روسیه و دیگر رهبران سیاسی و نظامی این کشور بارها تاکید کرده‌اند که دیر یا زود به اهداف خود در اوکراین دست پیدا می‌کنند. این اراده در حالی مکررا طرح می‌شود که اوکراین، با بهره‌مندی از حمایت ناتو، اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی توانسته ماشین جنگی روسیه در خاک کشور خود را متوقف کند. با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در ۲ هفته گذشته بار دیگر از همپیمانان بین‌‌المللی کی‌یف درخواست تسلیحات قدرتمندتر دفاعی و تهاجمی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تسلیحات جدید روسیه؛ آیا «ترمیناتور» راه تسخیر شهرهای اوکراین را هموار می‌کند؟

جنگ اوکراین؛ بایدن: پوتین به ناتویی کردن اروپا کمک کرد

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند