یکی از سیارک‌های بزرگ بزودی به زمین نزدیک می‌شود

رصد اجسام نزدیک شونده به زمین
رصد اجسام نزدیک شونده به زمین Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیارکی به بزرگی چهار برابر برج میلاد تهران ۶ خرداد به سمت زمین حرکت می کند. این سیارک با سرعت ۷۶ هزار کیلومتر بر ساعت از کنار زمین عبور خواهد کرد.

آگهی

به گفته «مرکز مطالعات اجسام نزدیک به زمین» ناسا، سیارکی به بزرگی چهار برابر برج میلاد تهران در تاریخ ۶ خرداد به سمت زمین حرکت می کند. این سیارک با سرعت نزدیک به ۷۶ هزار کیلومتر بر ساعت از کنار زمین عبور خواهد کرد.

این سیارک که ۷۳۳۵ (۱۹۸۹ JA) نام دارد، تقریباً با فاصله ۴ میلیون کیلومتر - یا تقریباً ۱۰ برابر میانگین فاصله زمین تا ماه - از کنار سیاره ما گذر خواهد کرد. با این حال، با توجه به اندازه بزرگ این توده فضایی (با قطر ۱.۸ کیلومتر) و فاصله نسبتاً نزدیک آن به زمین، ناسا این سیارک را به عنوان جسم «بالقوه خطرناک» طبقه بندی کرده است، به این معنی که در صورت چرخش در مدارش و اصابت می‌تواند صدمات زیادی به سیاره ما وارد آورد.

به گفته ناسا، این سیارک بزرگترین سیارکی است که در سال جاری به زمین نزدیک می‌شود. دانشمندان تخمین می‌زنند که این سیارک با سرعتی در حدود ۷۶ هزار کیلومتر بر ساعت یا ۲۰ برابر سرعت و شتاب یک گلوله حرکت می کند. پس از این عبور، این توده سنگی تا ۲ تیر ۱۴۳۴ از نزدیکی زمین عبور نخواهد کرد. فاصله عبوری این سیارک تا زمین در آن تاریخ در حدود ۷۰ برابر فاصله زمین تا ماه خواهد بود.

این سیارک تنها یکی از ۲۹هزار سیارکی است که ناسا آن را در زمره اجسام نزدیک به زمین طبقه بندی کرده است. بر طبق دسته‌بندی ناسا، اجسام نزدیک به زمین به کلیه اجسامی اطلاق می‌شوند که در محیط ۴۸ میلیون کیلومتری از زمین قرار دارند. اکثر این اجسام در مقایسه بسیار کوچک هستند ولی این سیارک ۷۳۳۵ از نود و نه درصد اجسام نزدیک به زمین در طبقه‌بندی ناسا بزرگ‌تر است.

همچنین سیارک ۷۳۳۵ در کلاس آپولو طبقه‌بندی می‌شود به این معنا که این سیارک هم به دور خورشید می‌چرخد و هم به طور متناوب از کنار سیاره زمین عبور خواهد کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

ناسا در ماه نوامبر ۲۰۲۱میلادی، فضاپیمایی به نام «آزمایش دوگانه تغییر مسیر سیارکی» یا به اختصار «دارت» را به فضا فرستاده است تا در پاییز ۲۰۲۲ با سیارکی به بزرگی ۱۶۰ متر برخورد کند. این برخورد، آسیبی به سیارک نخواهد زد اما احتمالا مسیر آن را تغییر خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موفقیت ماموریت ناسا فراتر از انتظارها؛ سیارک دیمورفوس از مسیر خود منحرف شد

بوم! فضاپیمای ناسا به یک سیارک «برخورد» کرد

مریخ‌نورد ناسا واضح‌ترین تصویر از خورشید گرفتگی در سیاره‌ سرخ را ثبت کرد