چرا زلنسکی با ستایش از «دیکتاتور بزرگ» از لزوم ظهور چارلی چاپلین دیگر سخن گفت؟

صحنه‌ای از فیلم «دیکتاتور بزرگ»
صحنه‌ای از فیلم «دیکتاتور بزرگ» Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس‌جمهوری اوکراین در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن به فیلم‌های «دیکتاتور بزرگ» اثر چارلی چاپلین و «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کوپولا اشاره کرد.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در ادامه سخنرانی‌های مجازی خود در نهادها و مجامع جهانی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن به صورت مجازی شرکت کرد. 

او در سخنان خود با اشاره به فیلم‌های «دیکتاتور بزرگ» اثر چارلی چاپلین و «اینک آخرالزمان» ساخته فرانسیس فورد کوپولا خواستار «عدم سکوت» سینما در برابر تهاجم نظامی روسیه به کشورش شد. 

اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین در حالی بیان شد که ولودیمیر زلنسکی به عنوان بازیگر، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان در عرصه سینمایی فعالیت کرده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چرا زلنسکی از چارلی چاپلین و «دیکتاتور بزرگ» سخن گفت؟

رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهارات خود در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کن با اشاره به فیلم «دیکتاتور بزرگ» اثر چارلی چاپلین از این اثر چنین نقل کرد: «نفرت مردان می‌گذرد و دیکتاتورها می‌میرند و قدرتی که آنها از مردم سلب کرده‌اند به مردم باز می‌گردد. در نتیجه تا وقتی مردان می‌میرند آزادی نابود نخواهد شد.»

چارلی چاپلین فیلم «دیکتاتور بزرگ» را در جریان جنگ جهانی دوم و پیش از دخالت آمریکا در این جنگ ساخته بود. ولودیمیر زلنسکی با اشاره به «دیکتاتور بزرگ» تلاش کرد تا تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را همرده جنگ جهانی دوم و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را همرده آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی قرار دهد.  

به سینما احتیاج داریم تا هر بار به ما نشان دهد که پایان کار با آزادی همراه خواهد بود.
ولودیمیر زلنسکی
رئیس‌جمهوری اوکراین

او پیش از این هم در جریان سخنرانی مجازی برای اعضای کنگره آمریکا به حادثه حمله به پرل هاربر که منجر به ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم شد اشاره کرده بود. 

رئیس‌جمهوری اوکراین درباره چارلی چاپلین که در فیلم «دیکتاتور بزرگ» رهبر آلمان نازی را به باد تمسخر گرفته است نیز گفت: «جهان به چاپلین دیگری نیاز دارد تا به ما نشان دهد که سینما ساکت نیست.»

او با نوید پایان خوش برای روزهای دشوار هموطنانش افزود: «به سینما احتیاج داریم تا هر بار به ما نشان دهد که پایان کار با آزادی همراه خواهد بود.»

رئیس‌جمهوری اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه به کشورش وقت و انرژی زیادی را به تبلیغات داخلی برای حفظ روحیه مردم و تبلیغات خارجی برای دفاع از موضع کشورش اختصاص داده است. به عنوان مثال ویديویی که او اخیرا از خودش در کی‌یف منتشر کرد بی‌شباهت با صحنه‌ای از قهرمان یک فیلم سینمایی با موضوع جنگ نیست. 

مسئولان هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن گفته‌اند که اوکراین در این دوره در «همه اذهان» شرکت‌کنندگان حضور دارد. آنها همچنین تاکید کرده‌اند که حاضر به پذیرش مقامات رسمی روسیه یا خبرنگاران از رسانه‌های وابسته به دولت روسیه نیستند.

آنها در مقابل اعلام کرده‌اند که از حضور مخالفان کرملین در جشنواره استقبال می‌کنند. مقامات رسمی از جمله ولادیمیر پوتین طی هفته‌های گذشته کشورهای غربی را به تلاش برای حذف «فرهنگ روسی» متهم کرده‌اند. آنها در همین راستا از عبارت «فرهنگ کنسل» (Cancel culture) که در جوامع غربی به ویژه آمریکا رواج پیدا کرده است استفاده می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارزار گروه موسیقی برنده یوروویژن ۲۰۲۲ در لویو جنگ‌زده به یاد مادران اوکراینی

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند