عربستان تولید نفت خود را روزی یک میلیون بشکه بالا می‌برد

تاسیسات نفتی عربستان در شمال ریاض
تاسیسات نفتی عربستان در شمال ریاض Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر انرژی عربستان: «به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ تولید ما به ۱۳.۲ میلیون تا ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد و اگر بازار امکانش را بدهد سطح تولید در همین میزان تثبیت خواهد شد.»

آگهی

عربستان سعودی در نظر دارد با افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت روزانه تولید نفت، این رقم را به ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند.

وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه ۱۶ ماه مه این استراتژی را هدف پادشاهی سعودی نهایتا تا اوایل سال ۲۰۲۷ اعلام کرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی که در یک کنفرانس در «کشور دوست و همسایه» بحرین شرکت کرده بود گفت: «به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ تولید ما به ۱۳.۲ میلیون تا ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد و اگر بازار امکانش را بدهد سطح تولید در همین میزان تثبیت خواهد شد.»

روز گذشته هم غول نفتی سعودی یعنی آرامکو از رکوردزنی سود خود در سه‌ماه نخست سال جاری میلادی خبر داده بود. این شرکت دولتی در ماه مارس از دستور وزارت انرژی سعودی برای افزایش تولید به ۱۲ تا ۱۳ میلیون بشکه در روز پرده برداشته بود.

عربستان سعودی در حال حاضر بزرگترین صادرکننده نفت در سطح دنیا به‌شمار می‌رود و تا به امروز درخواست‌های مکرر واشنگتن مبنی بر افزایش تولید با هدف مهار روند صعودی قیمت‌ها ناشی از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را بی‌پاسخ گذاشته بود.

در ابتدای جنگ اوکراین، عربستان و امارات بر تعهداتشان به گروه اوپک پلاس (۱۳ کشور عضو اوپک -به‌رهبری عربستان، بعلاوه ۱۰ کشور غیرعضو صادرکننده نفت- به رهبری روسیه)، تاکید کرده بودند. در اوایل ماه مه کشورهای عضو اوپک بر روی افزایش محدود تولید نفت به توافق رسیدند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رشد بخش خصوصی عربستان برای ۲۱‌امین ماه متوالی؛ جنگ، اقتصاد سعودی را نیز به رکود می‌کشاند

تغییر موضع واشنگتن؛ بایدن احتمالا به زودی با ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد

نشست مهم سازمان اوپک در وین