امیر قطر در تهران؛ از مذاکرات برجام تا جام‌جهانی فوتبال

استقبال ابراهیم رییسی از امیر قطر در کاخ سعدآباد
استقبال ابراهیم رییسی از امیر قطر در کاخ سعدآباد Copyright IRNA @Amin Jalali
Copyright IRNA @Amin Jalali
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمانی سفر امیر قطر با حضور انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نقش هماهنگ‌کنندگی وی در مذاکرات وین این شائبه را تقویت کرده که امکان‌دارد رایزنی‌های برجامی هم از اهداف اصلی این دیدارها باشد و همزمانی حضور این دو فرد تصادفی نباشد.

آگهی

امیر قطر در صدر یک هیات اقتصادی- سیاسی روز پنجشنبه ۱۲ مه وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال معاون رئیس جمهور ایران قرار گرفت. تشریفات رسمی استقبال از او نیز ساعتی بعد با حضور ابراهیم رئیسی در کاخ سعدآباد برگزار شد. 

 سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی چند هفته پس از سفر رئیس جمهور ایران به دوحه صورت می‌گیرد و به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران قرار است سران این دو کشورهمسایه همکاری‌های دوجانبه در مورد موازنه‌های منطقه‌ای، تقویت روابط دوجانبه و چند جانبه و همچنین همکاری در راستای جام جهانی فوتبال که چند ماه دیگر به میزبانی قطر برگزار می‌شود را در این سفر یک‌روزه دنبال کنند. 

به‌گزارش ایرنا با توجه به این‌که امیر قطر بعد از تهران راهی اروپا خواهد شد مسائل مهم دیگری از جمله پیگیری آزادسازی منابع مسدود شده تهران، آزاد سازی و تبادل زندانی‌ها با کشورهای غربی هم در این سفر روی میز خواهند بود. برخی منابع خبری از سفر مستقیم وی از تهران به ترکیه خبر داده اند. انتظار می‌رود که پس از دیدار امیرقطر با ابراهیم رئیسی  کنفرانس مطبوعاتی برگزار شود.

همزمانی سفر امیر قطر با حضور انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نقش هماهنگ‌کنندگی وی در مذاکرات وین این شائبه را تقویت کرده که امکان‌دارد رایزنی‌های برجامی هم از اهداف اصلی این دیدارها باشد و همزمانی حضور این دو فرد تصادفی نباشد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در عین حال اولین رهبر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است که پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در تابستان گذشته به تهران سفر می‌کند. قرار است در این حضور اسنادهمکاری تهران و دوحه از جمله در زمینه های فرهنگی و آموزشی، لغو روادید و همچنین همکاری‌های هواپیمایی و کشتی‌رانی که در سفر ۳ ماه پیش رئیس جمهوری ایران به قطر توافق شده بودند پی‌گیری شوند.

گفته می‌شود تهران حساب ویژه‌ای روی همسایگی با قطر در طول بازی‌های جام جهانی باز کرده و به‌طور خاص خواستار بهره‌وری توریستی از جزایر خود در خلیج فارس و در راس آن‌ها قشم و کیش است. ایران گفته صدور روادید برای تماشاچی‌های بازی‌های جام جهانی فوتبال در قطر جهت سفر به ایران رایگان می‌شود. ۳ برابر شدن تعداد پروازهای روزانه بین دو کشور از دیگر اهدافی است که در این سفر دنبال خواهد شد.

روابط حسنه تهران و دوحه از یکسو و بن‌بست به‌وجود آمده در مذاکرات هسته‌ای وین و روابط مناسب قطر به‌ویژه با آمریکا موجب شده تا برخی از ناظران نقش میانجی‌گرانه و واسطه‌ای که دوحه می‌تواند در به‌سرانجام رسیدن این مذاکرات داشته باشد را تقویت کند. رویترز چند روز پیش در گزارشی با اشاره به سفر اروپایی آتی امیر قطر هدف اصلی وی را به نتیجه رساندن برجام عنوان کرده بود. فرصت ایجاد شده ناشی از تاثیر تحریم‌های غرب علیه کرملین بر بازار نفت موجب شده تا قطر بتواند در این مذاکرات خاصه در برابر کشورهای اروپایی که بشدت در پی جایگزین کردن نفت و گاز روسیه هستند دست بالا را داشته باشد.

این درحالیست که تداوم بحران اقتصادی در ایران طی هفته‌های اخیر پر رنگ‌تر شده است و گرانی تصاعدی کالاهای اساسی مانند نان نیز وضعیت را به آستانه هشدار رسانده است. تداوم جنگ در اوکراین و نایاب شدن غلات و دانه‌های روغنی در کنار بالارفتن مجدد ارزش دلار در برابر ریال، انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی را حتی در بین حلقه‌هایی از محافظه‌کاران ایران رقم زده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان با قطر بر سر واردات گاز به توافق بلند مدت دست یافت

آیا وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود؟

نخستین تقابل کیروش با شاگردان سابق؛ جدال تیم ملی ایران با قطر برای کسب قهرمانی تورنمنت اردن